Как се появяват кодовете на ICAO

701 прочитания

Международната гражданска авиация превозва над 4 милиарда пътници годишно. Това нямаше да е възможно без стриктно установени правила, процедури и регламенти, които подлежат на постоянно усъвършенстване и осъвременяване, за да отговарят на най-високите стандарти за безопасност и удобство за цялата индустрия.

През 2019 се навършват 75 години от подписването на Чикагската конвенция, която поставя началото на гражданската авиация такава, каквато я познаваме в момента. На 7 декември 1944-та конвенцията подписват 52 държави, в резултат на което две години по-късно е създадена и Международната организация за гражданска авиация ИКАО – на 4 април 1947.

Още в самото начало обаче, когато ИКАО е все още известна като PICAO, или временна организация, се очертава ясната необходимост за установяване на лесен и логичен метод за идентификация в полет на новосъздаващите се с бързи темпове авиокомпании.

Комуникационният панел на новата организация е групата от експерти, които поставят основите на на три- и четирибуквените кодове, с които се идентифицират авиокомпаниите и летищата по света.

През 1944 всички световни авиокомпании се събират на един лист

През 1944 всички световни авиокомпании се събират на един лист

Първоначално на авиолиниите се приписват единствено телефонни дезигнатори, както е видно от първоначално разработения от панела документ. Малкият брой авиокомпании по онова време е наистина поразителен, в сравнение с над 5800 кода, които съдържа кодовата библиотека 3LD днес.

С увеличаването броя на авиокомпаниите е взето решение държавите по конвенцията да изпращат запитвания до ИКАО за назначаване на двубуквени кодове, заедно с телефонните дезигнатори, които залягат в документ 2560 COM 164 „Комуникационни кодове и абревиатури“.

Тези дезигнатори съдържат уникален код от две букви, с който се идентифицират авиокомпаниите в полетните планове, както и телефонни дезигнатори, които се използват като позивни в радиокомуникацията с авиокомпаниите в полет.

Designators-Pubs-e1557507218505

Този документ по-късно прераства в Doc 506, а след това в Doc 6938, за да достигне до Doc 8585 „Дезигнатори за авиационни оператори, Авиационни власти и услуги“, който се използва и до днес.

През ноември 1981 ИКАО предлага промяната от тогавашната кодова система от две букви, към познатата ни сега трибуквена кодова таблица, поради непрестанно нарастващия брой авиокомпании. Приложението към основния документ е издадено през юли 1987, когато за първи път се повявява трибуквената система, позната и до днес.

През 2010 техническата комисия на ИКАО одобрява пакет от нови мерки за безопасност, сред които е онлайн базата данни OASIS, неразделна част от която е и системата за трибуквени кодове на авиационните оператори. Това е мястото, където се публикуват всички налични присвоени кодове и всички текущи промени.

През октомври 2014 е завършена новата уеб-базирана система за проверка и регистрация на трибуквени кодове, известна като 3LD. Новата електронна система се приема отлично от ползвателите, като заместител на старата и тромава система, базирана на хартиени документи.

3LD позволява на авиокомпаниите сами да подават заявки за регистрация на нови кодове в системата, което улеснява многократно процедурите и ускорява процеса.

Така изглежда входът към уеб-базираната 3LD система

Така изглежда входът към уеб-базираната 3LD система

Запитванията се препращат към оторизираните агенции в Държавата-членка, която одобрява заявките и взима окончателното решение. Преходът към онлайн система гарантира на Държавите, че заявките не се дублират, статусът на обработката им може да бъде лесно проследен, а всеки назначаен дезигнатор може да бъде лесно проверен.

ИКАО продължава да работи да развитие и подобряване на 3LD системата и методите за заявка и проверка, за да отговори на непрестанно нарастващото глобално търсене на услугата. Статистиката показва, че глобално превозените пътници през 2018 година надхвърлят 4.3 милиарда, което е с над 7% повече от предходната година, а броят на излитанията е увеличен с над 3.3% до близо 38 милиона годишно. През 1947 подобни цифри сигурно са звучали като научна фантастика.

снимки: ИКАО

Свързани теми

Предишна публикация
Wizz също поръча A321XLR
Следваща публикация
Airbus представи A321XLR
701 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

И Qantas се отказва от нови А380

Австралийският национален превозвач Qantas Airways съобщи, че официално канселира поръчката за още 8 самолета А380,…
Меню