Европейският регулатор може да направи система за оценка на ефекта за околната среда на самолетите по искане на пътниците, каза Патрик Ки, директор на EASA в Кьолн.
„Пътниците стават по-мъдри и искат да вземат информирани решения каква авиокомпания и какви летища използват”, каза Ки.
Екологията става приоритет за Европейския парламент, където Зелените партии спечелиха повече места, каза Ки. Това е доказателство, че в някои страни хората започват да вземат решения според емисиите, като например в Швеция. Там се забелязва спад в резервациите на билети за самолет и скок в пътуванията с влак.
Ки каза още, че екологичната оценка на авиокомпаниите и летищата ще бъде разширена вероятно с доставчиците на услуги по поддръжка.
Това може да се окаже лоша новина за превозвачи с по-стари самолети или с голям и много жаден флот.
Патрик Ки каза, че това ще е „една от големите теми за нас в бъдеще”.
„Изключително е политизирана, затова трябва да бъде много внимателни. Искаме да използваме неоспорими данни”.
Flygskam
Швеция измисли дума, за да насърчи хората да не летят със самолет.
Феноменът бе наречен Flygskam, или „срам от летене”.
Думата бе вдъхновена от тийнейджърка и екоактивистка Грета Тунберг, която направи самотната стачка пред шведския парламент с искане да вземе мерки срещу промените в климата.
След това се тя започна да критикува яденето на месо и полетите със самолет с цел намаляване на въглеродния отпечатък.
Снимка: Авиофорум.