Американската космическа агенция обяви, че ще отвори определени части от Международната космическа станция за повече търговска дейност, позволявайки на частни компании безпрецедентен достъп до възможностите на комплекса, включително за заснемане на реклами и филми в околоземна орбита.
Във вътрешната директива на NASA се разрешава на частни компании да купуват време и място на МКС за производство, маркетинг или тестване на техни продукти. На тези компании ще се разрешава и използването на ресурсите на МКС за търговски цели, включително времето и възможностите на нейните астронавти срещу съответното заплащане. Ако компаниите пожелаят, те ще могат да изпращат и свои собствени астронавти на станцията от 2020 година, също на съответната цена.
Решението бележи сериозен обрат от страна на NASA, която винаги се е отнасяла антагонистично към подобни инициативи за комерсиализация на станцията, докато Русия винаги е била по-отворена за брандирането и реклами на МКС, както и с предишната станция Мир.
Досега, всички компании, които искаха да изпращат свои продукти на станцията трябваше да доказват, че инициативата им има чисто образователен или научен характер, а на астронавтите беше абсолютно забранено да се занимават с проекти срещу печалба.
Ръководството на NASA не еднократно е заявявало, че в бъдеще възнамерява да преотстъпи контрола над МКС и прилежащото й пространство – ниската околоземна орбита, на частни компании. Въпреки че говорим за далечното бъдеще. Поддръжката на МКС струва на агенцията между 3 и 4 милиарда долара годишно, а с преотстъпването на контрола НАСА ще може да се заеме с по-амбициозни мисии към овладяване на дълбокия космос, докато в същото време използва станцията и за финансирането им.
От НАСА са практични – вече имат готова ценова листа за повече услуги, които ще бъдат достъпни на борда на МКС
НАСА вече работи с 12 частни компании по разработването на стратегия за ускорена комерсиализация на ниската околоземна орбита. Всяка от компаниите е представила проекти за хабитати в това пространство, които или ще бъдат прикрепени към МКС или ще бъдат изведени отделно в ниска околоземна орбита. Подобни платформи могат да се използват за изследователска дейност или за туризъм, носейки приходи и разкривайки съвсем нови бизнес модели.
НАСА признава, че бариерата за влизане в подобни програми все още висока, заради високата цена на извеждането на хора и товари в орбита, но независимо от това първоначалния тласък на комерсиализацията ще продължи.
Разбира се, ще има и ограничения. НАСА ще отдели едва 5% от ресурсите си на МКС за търговска дейност, като само до 175 килограма годишно за търговски цели ще може да се изпраща на борда, а екипажите ще отделят не повече от 90 часа годишно на подобни проекти. Агенцията пусна и списък на търговските дейности, които ще са разрешени на борда. Полетите на частни астронавти се ограничават до 2 годишно, а престоят до 30 дни. За момента, единствените опции за подобни мисии са корабите разработвани от SpaceX и Boeing, които все още не са сертифицирани за пилотирани мисии.
Цената също ще е невероятно висока. Престоят на астронавт на борда е $11 250/ден само за използване на климатичната система и тоалетна и $22500 за използване на всички ресурси – храна, вода, медицински принадлежности. Токът също ще се плаща – $42 на киловатчас. В общи линии „цената на нощувка“ излиза около $35000 – всъщност не много по-скъпо от апартамент в суперлуксозен земен хотел.
Ако пък се намерят компании с достатъчно желание и пари, то те ще могат да разработят собствени модули, които да бъдат скачени с орбиталния комплекс и да станат част от неговия хабитат.
снимки: НАСА