Федералната авиационна администрация на САЩ /FAA/ се срещна с представители на регулаторните органи от целия свят, за да обсъди съдбата на приземените Boeing 737 МАХ и следващите стъпки, които трябва да бъдат предприети преди връщането му в небето.
Най-важното заключение от срещата до момента е, че по всяка вероятност ще е необходимо доста повече време за връщането на 737МАХ в небето, отколкото се предполагаше.
Високопоставени представители на агенцията са представили подробните заключения от двете фатални катастрофи с този тип самолет в Индонезия и Етиопия, при които загинаха общо 346 души. Агенцията е обобщила резултатите от извършените проверки до момента и действията предприети от производителя за решаване на проблема. В срещата участват близо 60 регулатори от 33 правителствени агенции, сред които тези на Китай, Бразилия, Австралия, Франция, Етиопия, Индонезия, Южна Корея и Европейската агенция за авиационна безопасност EASA.
Първоначално се очакваше самолетите от типа да подновят полетите си в края на май или началото на юни, след като Боинг приключи с ъпдейта на софтуера, който разработва от няколко месеца. След днешната среща обаче, август изглежда като най-ранния срок, в който това може да се случи. FAA дори не дава конкретни срокове, а изпълняващият длъжността Администратор на ФАА Дан Елуел дори беше по-скептичен, говорейки за срокове през есента.
„Ако кажете Октомври, дори не бих потвърдил, че това е реалистично,“ казва Елуел и подчертава, че изискванията за тренинг към авиокомпаниите все още не са дефинирани. Той добави, че ако е необходима година, за да се гарантира безопасността на полетите, то ФАА не бърза и ще разгледа въпроса достатъчно сериозно. „737MAX ще полети отново тогава, когато направим всички необходими анализи и вземем решение, че безопасността е гарантирана.“
Миналата седмица Боинг обяви, че е приключил с разработването на софтуерния ъпдейт за MCAS системата на самолета, но все още не е изпратил документацията за преглед и одобрение от ФАА, а това ще отнеме много време. Боинг съобщи, че е приключил и асоциираните тестове в симулатор и инженерните полети, които са натрупали над 360 часа в 207 полета.
Междувременно в Монраел се провежда и среща на превозвачите, които оперират със 737 MAX, организирана от Международната асоциация на авиокомпаниите IATA.
Повечето американски превозвачи потвърдиха подкрепата си за Боинг и 737MAX, но трите най-големи китайски авиокомпании и Turkish Airlines, които също са клиенти на типа, обявиха публично, че ще настояват за компенсации от американския производител.