Публикуваха разговорите между екипажа на катастрофиралия Суперджет и наземните служби

178 прочитания

Няколко руски медии публикуваха пълния текст на комуникацията между екипажа на катастрофиралия в Москва Суперджет и наземните служби – ръководителите полети на кулата на летище Шереметиево и аварийните служби.

От разговорите между самолета на Аерофлот и службите става ясно, че почти до последния момент преди аварийното кацане около пистата за излитане и кацане /ПИК/ не е имало нито един противопожарен автомобил, а в последвалата суматоха пристигането на аварийните екипи се забавя до цели 3 минути след опирането на самолета на ПИК и разразилия се пожар.

Пилотът Денис Евдокимов, който е командир /КВС/ на полет SU1492, първи инициира контакт с ръководителя полети /РП/, за да поиска връщане на самолета на летището и отделянето на полоса за кацане.

„Pan-pan, pan-pan, pan-pan! До работещата служба. Аерофлот 1492. Москва подход. Москва подход. Искаме връщане. 1492, загуба на радиовръзка и самолетът е ударен от мълния,“ съобщава командира. Преди кацането екипажът прави още един допълнителен кръг преди окончателния опит за приземяване. Това се случва вероятно по две причини – за да загуби височина /самолетът се намира на почти 10000 фута височина, около 3000м/ и да избегне друг трафик в района на летището. В останалото време приземяването върви нормално, с изключение на временна загуба на радиовръзка.

Ето кадрите от момента на катастрофата:

Както се чува от записите на разговорите между служителите на аварийните служби /не се споменава кои точно и не се цитират имена/, на мястото е изпратена само една противопожарна кола.

„Пожарна, разрешаваме излизане на полоса 24 към аварийното въздухоплавателно средство /ВС/,“ казва един от служителите. Известно време след това един от служителите казва, че вижда „черен дим и езици от пламъци“ да излизат от самолета и иска „допълнителни сили от гарнизона и бърза помощ“.

От комуникацията става ясно още, че информацията за загиналите повече от половината пътници на борда е била известна веднага, за което не се съобщаваше официално в продължение на няколко часа.

От няколкото видеозаписа на кацането и последвалия пожар се вижда също, че самолетът, очевидно претоварен според спецификациите за кацане, първоначално опира и отскача от полосата, а при повторното опиране удря лявото полукрило и опашката в твърдата част на пистата и създава искра и възпламеняване. Първо лявото, а после и дясното полукрило не издържат на ударното претоварване, късат се в основата и се запалват, тъй като са препълнени с гориво.

Ето и пълен текст на дешифрираната комуникация:

КВС: Шереметиево Кула, Аерофлот 1492. Как ме чувате?

КВС: Шереметиево Кула, Аерофлот 1492.

РП: Казвайте

КВС: Pan-pan, pan-pan, pan-pan! До работещата служба. Аерофлот 1492. Москва подход. Москва подход. Искаме връщане. 1492, загуба на радиовръзка и самолетът е ударен от мълния.

РП: Аерофлот 1492. Изпълнявайте снижение. Ешелон 80

КВС: Снижавам 80. Аерофлот 1492.

РП: Аерофлот 2319. Наляво. Курс 060.

КВС: Ало 1492. Курс 057. Снижаваме 80.

РП: Аерофлот 1492. Потвърждавам. Снижавайте ешелон 80 и поддържайте.

КВС: Снижаваме и поддържаме Ешелон 80. Аерофлот 1492

РП: Аерофлот 1492, има ли възможност да работите на общия канал за връзка?

РП: Аерофлот 1492. Снижавайте Ешелон 70.

КВС: Аерофлот 1492. Москва Подход.

КВС: Аерофлот 1492. Снижаваме 70

КВС: Аерофлот 20345 на текущия курс.

РП: Разрешавам.

РП: Аерофлот 1492. Снижавайте Ешелон 60. Работи Сектор Шереметиево Кръг.

КВС: Снижаваме 60. Шереметиево Кръг. Аерофлот 1492

КВС: Шереметиево Кръг. Аерофлот 1492

КВС: Аерофлот 1492. Ешелон 60.

РП /кръг/: Аерофлот 1492. Ешелон 60. Здравейте! Надясно курс 140. Снижавайте 900 метра до линията на финален завой. В района работи 989204 вляво.

КВС: 900 надясно 140 КФС 989204 Алло. Аерофлот 1492

РП: Аерофлот 1492. Надясно курс 160. Ще ви е необходима ли някаква помощ?

КВС: Надясно 160. Не. Засега всичко е нормално. По разчет. Аерофлот 1492

РП: Само проблеми с връзката? Правилно ли разбрах?

КВС: Връзка и загуба на автоматичното управление на самолета.

РП: Разбрано.

КВС: Аерофлот 1492. Надясно курс 180. Снижение след 600 метра.

РП: Аерофлот 1492 курс 190. Заход по ваш разчет, полоса 24. Разрешавам снижение.

КВС: 190, заход разрешен. Аерофлот 1492

РП: Аерофлот 1492. Продължавайте надясно по курса, подход към точка Еко 39.

КВС: Аерофлот 1492. Моля за орбита. Не сме готови за заход.

РП: Аерофлот 1492, разбрано. Следвайте курс 350 надясно.

КВС: Курс 350 надясно. Аерофлот 1492

РП: Аерофлот 1492, след колко ще сте готови за заход?

РП: Аерофлот 1492, надясно, курс 090, кажете, кога ще сте готови за заход?

РП: Аерофлот 1492, кажете, кога ще имате готовност за заход? Не ви чувах

КВС: Ще ви кажем. Аерофлот 1492

РП: Аерофлот 1492. Надясно курс 110. Ако е необходимо, може да ви направим заход под линия.

РП: Аерофлот 1492. Надясно курс 170.

КВС: Надясно 170. Аерофлот 1492

РП: Аерофлот 1492. Готови ли сте за заход?

КВС: Да

РП: Аерофлот 1492. За информация, от прага Азимут 63, разстояние 26.

КВС: Прието. Аерофлот 1492

РП: Аерофлот 1492. Ако планирате заход по курса, то следвайте наляво 20 градуса.

КВС: Следваме

РП: Аерофлот 1492. Как ще захождате, визуално или по ILS?

КВС: Заход по ILS. Аерофлот 1492

РП: Аерофлот 1492. Разбрано. Заход по ILS 24 ляво разрешавам. Азимут 62. Разстояние 20 от прага.

КВС: Разбрано.

РП: Аерофлот 1492. Азимут 63. Разстояние 14. Работете с Шереметиево Кула 131.5

КВС: Аерофлот 1492. Ще ни е необходима помощ.

РП: Шереметиево Кула. Продължавайте захода. Слушам. Полоса 24 ляво.

КВС: Шереметиево Кула. Аерофлот 1492

РП: Аерофлот 1492. Шереметиево Кула. Продължавайте захода. Полоса 24 ляво.

КВС: Продължаваме захода. 24 ляво. Аерофлот 1492

РП: Аерофлот 1492. Вятър при земята 160 градуса, 7 пориви 10 метра в секунда. Полоса 24 ляво. Кацане разрешено.

РП: Аерофлот 1492. Полоса 24 ляво. Кацане разрешено.

КВС: Разрбано. Полоса 24 ляво.

РП: Аварийни служби на полосата.

С изключение на предната част, самолетът е почти напълно унищожен от пожара

С изключение на предната част, самолетът е почти напълно унищожен от пожара

Разговори между аварийните служби на летище Шереметиево: /не се съобщават имената на службите и честотите/

– Половин минута… Посока 12.5. На курс. Захожда от 11. Отказ на връзка. Отказ на автоматичната система за управление на самолета. Захожда по разчет. Обявена е тревога.

– Отговорете на аварийната честота, Аерофлот 1492!

– Аерофлот 1492! Слушам ви. Готов съм за кацане.

– Всички, разрешете му кацане. Надясно да се изнесе. Има площадка там…

– След кацането го питайте на аварийната честота, дали има готовност да рулира самостоятелно.

– Ето го аварийния за кацане, минава през прага на полосата. По време на пробега уточнете дали може да рулира самостоятелно.

– Гледай! Ох, *************

– Пожарна, разрешаваме излизане на писта 24 до аварийния борд.

– Излизам.

– Пожарна кола, Кула. Не ви разбрах, повторете.

– Променете подхода към самолета, за да стигат пожарните коли без да искат разрешение.

– Разрешавам от шеста без разрешение. Пресичайте 24 център.

– Авария. Самолет гори на полосата.

– Правилно. Потвърждавам.

– Следвам към мястото. Наблюдавам, силен черен дим и езици от пламък, как ме разбрахте, приемам. Викайте допълнителни сили от гарнизона и бърза помощ.

– Прието. Викаме.

– Доложете обстановката. Какво се случва?

– На място сме.

– Дойдоха силите. Работят 3-и стрела и 10-и стрела. И от първи старт е подадено.

– На място сме. Работим с всички сили.

– На място сме. Не виждам пътници. Не мога да преценя обстановката по хората.

– Хората са 73 пътници.

– На място ли са? Да?

– Отговорете

– С две думи.  Какво става там, на място?

– Трябват ли ви допълнителни разчети от града?

– Идват лекари на помощ.

– До всички, прекратяваме движението на летището. Прибой и сбор по най-кратък маршрут.

– Извикани са всички сили.

– Разбрано.

– Вие кажете, има ли някаква връзка с екипажа? Виждате ли ги визуално?

– На място спасителите продължават да евакуират пътниците.

– Екипажът е на улицата

– Още веднъж. Има ли някой от екипажа с вас на мястото?

– Двама души. Кабинен екипаж.

– Уточнете информацията с тях. Евакуирани ли са всички пътници?

– Сега, една секунда.

– Уточнете с кабинния екипаж, ако има някой адекватен, да кажат евакуирани ли са всички пътници?

– Сега се опитваме

– А екипажа, командира, втори пилот?

– Втория командир разговаря с тях, около половината пътници са успели да излязат. За другите не знаем…

– Част от пътниците са евакуирани. Засега не знаем точна бройка. Екипажът се евакуира през прозореца, две от стюардесите са евакуирани.

– Според списъка – 73 пътници на борда.

– Правете там списъци, пострадали, не пострадали, съставяйте там, всичко на борда е имало 73, екипаж 2 + 3

– 76 пътници, екипаж 3 + 2

– По информация от Аерофлот, пътници на борда 76, 76, екипаж 2 + 3

– Ами гледайте, съставяйте списъци с пострадали – не пострадали, за да знаем и ние…. пожарът потушен ли е? Съставяйте списъците точно!

– Уточнена е информацията. 73 пътници на борда, 73. Екипаж 2+3

– Един загинал.

– Дойде медицинската бригана от центъра за катастрофи.

– Просто на пръв поглед дайде информация за пострадали и не пострадали!

– Има ли пострадали, наблюдавате ли ги?

– А колко излезнаха? Пребройте ги по глави

– Част от пътниците са по перона. Трябва да ги спасяваме. Те се разбягаха навсякъде…

– …визуално, не виждам огън.

– Какво става с пътниците. Давайте информация!

– Така, още веднъж, по пътниците информация. Част избягаха към Терминал D. Пострадали не наблюдавате, можете ли да влезете в самолета?

– …в самолета засега…

– Колко силно са пострадали?

– Добре, вие ще кажете. По отношение на екипажа, там са 2+3, всички ли са живи?

– ….и аз видях, а останалите…

– Записала съм 7 пътници, които изобщо не са пострадали, те са в моята кола, но имаме още пътници по перона… не е известно къде са….

– Дойде пожарна от града? Трябва ли ви?

– Информация за екипажа…. имаме…

– … пострадали ли са!?

– Не ви разбирам. Кажете да или не?

– Още един въпрос. Дойде пожарната от града. Трябва ли ви или не?

– Не, вече не ни трябват.

– Прибой, ще ми давате ли команда да търся още пътници? Да тръгвам или да оставам тук?

– А кога, няма ли да ми кажете? Да взимам малката кола или голямата? Не ви чух малката или голямата да взимам?

– Има ли още пътници около самолета?

– Няма пътници

– Трябва да организираме вода за пътниците по перона. Давайте по-оперативно…

– Колко пострадали наблюдавате?

– Трима пострадали

– Вътре в самолета имаме около 10 трупа. Фюзелажа се разпадна, още го оглеждат, засега нямаме точен брой, един загинал е точно до самолета.

– Ясно

– Трябва да оцените възможностите за възобновяване на полетите по 24 дясно

– На дясната може да се минава

– Има ли някой на КПП-то, за да не тръгнат да бягат  пътниците по полосата?

– Всичко е отцепено

– Потвърдете отсъствие на техника по 24 дясна

– Къде ще бъдат постдаралите, защото в тази зона ще ни трябва фелдшер

– Къде да водим НЕ пострадалите. Какви са ви предложенията?

– Свържете се с Терминал В

– Как сме със списъка на пътниците? Намерихте ли всички?

– Готова съм да ви съобщя за НЕ пострадалите, може и по телефона. Няма проблем

– Предайте ги в подвижния пункт.

– Пратете по whatsapp снимка, ние ще пратим нашия списък, а вие поставете плюсове на всички намерени.

– Всички пострадали ли изпратихме в лечебни заведения?

– Двама тежко ранени са пратени в болница. Труповете още не сме изкарвали.

– Пратих ви списъка по whatsapp

– Разрбано. Свържете се с терминала, готова е стая за непострадалите. Полиция. Психолози. Водете ги там хората….

снимка: riafan.ru

Свързани теми

Предишна публикация
MTU Aero Engines открива завод в Сърбия
Следваща публикация
Сухой Суперджет на Аерофлот катастрофира в Москва
178 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

Air Italy – новият флагман

50 нови самолета в следващите 5 години и 10 милиона пътници – това е амбицията…
Меню