На 9 април 1969 излита първият Concorde 002 от завода на BAC във Филтън, край Бристъл и каца само 25 минути по-късно на 100 км североизточно, във военновъздушната база Феърфорд, Глостършър, защото заводската писта е твърде къса за тестовия полет.
Предишните 7г са минали в изпитания.
На борда няма пътници, нито седалки, а само тестово оборудване.
Също както за първия полет на френския прототип, Concorde 001, излетял от Тулуза на 2 март, в завода във Филтън и край него се събират граждани и журналисти, за видят как излита самолетът с форма на стрела и делта крило.
Пилот е Брайън Тръбшоу, втори пилот Джон Кокрейн и Брайън Уотс е бордовият инженер.
Целта на теста на 002 е да потвърди старта на производството на флота от 16 свръхзвукови самолети за Air France и British Air.
Конкорд е пенсиониран през 2003, но продължава да пленява въображението на хората по целия свят с уникалния си дизайн.
Проектът е изключително скъп и това налага сътрудничеството между Франция и Великобритания.
Първите търговски полети са изпълнени на 21 януари 1976, когато излитат самолетите на British Airways G-BOAA от Лондон Хийтроу до Бахрейн и Air France F-BVFA от Париж Шарл де Гол до Рио през Дакар.
За да е още по-вълнуващо и двата полета са в един и същи час, 11:40 по Гринуич.
Първият търговски полет до САЩ е едва на 24 май 1976: рекордните 3:30ч над Атлантика.
Характеристики:
Производители – British Aircraft Corporation/Sud Aviation
Двигатели – 4 x Bristol Siddeley Olympus
Размах на крилете – 25.56m
Дължина – 62.1m
Височина – 11.32m
Тегло – 147.8 mt
Максимална скорост – Мах 2.2
Лети до 2205 мили.
„Никой никога не беше сертифицирал граждански свръхзвуков самолет преди, затова ние написахме правилата в хода на изпитанията и подложихме Concorde на най-тежките тестове, за да докажем на властите, че може да мине през ситуации, далеч надхвърлящи обичайните за един пилот”, казва Джон Кокрейн, който ще изиграе ключова роля в тестовата програма на Конкорд.
Снимка: Френски архиви.