Холандската държава влезе в Air France-KLM с 12,68% участие, за да защити икономическите си интереси, особено на летището Амстердам Шипхол, третото най-голямо в Европа.
Неочакваното решение на правителството на Холандия бе обявено във вторник.
Участието се изразява в 680 милиона евро и глас във вземането на решения в холдинга в защита на интересите на KLM, перлата в короната на Холандия.
Двете сестри
„Целта е да имаме позиция, равноправна на тази на френската държава”, обяви министърът на финансите на Холандия Уопке Хьокстра в Амстердам.
Френската държава притежава 14,3% в авиокомпанията, а досега холандската държава имаше само 6%.
Френският министър на финансите каза, че не е бил консултиран и че авиокомпанията трябва да се управлява „без намесата на държавата“.
Air France и KLM се сляха през 2004, но напрежението между двете компании остана, защото нито една от тях не искаше да бъде смятана за дъщерна на другата.
Втори пилот
Увеличението на капитала бе направено експресно и неочаквано за ръководството на групата, което научи един час преди пресконференцията.
Преди правителството на Франция да се усети в групата се появи втори пилот .
Промяната
Едва преди седмица директорът Бенджамин Смит обяви плановете си за трансформация на авиокомпанията, за да може да се конкурира по-добре с останалите европейски превозвачи.
Целта на Смит бе да задълбочи още повече интеграцията на авиокомпаниите.
Роякът
Холдингът има няколко авиокомпании:
Air France и
KLM;
Нискоразходната авиокомпания за милениали Joon и
Нискоразходната дъщерна Translavia с
Регионалните превозвачи Air France Hop
И KLM Cityhopper – всеки на националния си пазар.
Стачките
Air France осигури нов договор за пилотите си с поисканите заплати, наред с предишните трудови споразумения.
Смит се надяваше така да осуети нови бъдещи стачки, които вредят на авиокомпанията.
Снимка: Air France-KLM.