Европейският производител обяви, че от 2021 няма повече да доставя А380, който не успя да издържи на конкуренцията с по-ефективните и по-малки модели.
Решението бе взето след като най-големия клиент на програмата, Emirates, намали поръчката си за суперджъмбото от 162 на 123 самолета.
„В резултат на това решение нямаме големи поръчки на А380 и следователно – основание да поддържаме производството, въпреки всичките ни усилия за продажба на самолета с други авиокомпании в последните години. Това води до спиране на доставките на А380 през 2021”, каза главният изпълнителен директор Том Ендерс.
„Пътниците по целия свят обичат да летят с този велик самолет. И затова днешното съобщение е мъчително за нас и за общността на А380 по света”.
Airbus съобщи, че започва да обсъжда с партньорите си работните места, които ще бъдат потенциално засегнати от решението. Те са между 3000 и 3500 в следващите 3г.
Emirates
Emirates подписа договор с Airbus за 21,4 милиарда щатски долара. Авиокомпанията намалява с 39 самолета поръчката си за А380. Вместо това поръчва 40 самолета А330neo и 30 А350.
Авиокомпанията обяви, че А380 остава основата на флота й поне до 2030.
Airbus дължи много на Emirates, който вече осигури глътка въздух през ноември 2013 като поръча нова огромна доставка за 50 А380 на авиосалона в Дубай.
През 2015 и 2018 програмата отново бе спряна заради липса на поръчка от Emirates.
От години Airbus се опитваше да привлече китайските превозвачи и проведе големи рекламни компании на този пазар. Но само China Southern, която подписа код шеър договор с Emirates, се качи на борда на суперджъбмото.
А380 на летище София.
Airbus след А380
От години програмата на А380 се бори за оцеляване заради слабите продажби, въпреки че бе предпочитан от пътниците заради комфорта си и изключително красив.
Решението за спиране на програмата на А380 ще помогне на новия главен изпълнителен директор Гийом Фори да започне на чисто, когато поеме поста от Том Ендерс през април.
Решението бе обявено по-малко от година след напускането на дългогодишния директор на Airbus Том Лихи, който призна тогава, че програмата на А380 може да спре, ако сделката с Emirates се провали.
В отчета си за 2018, който публикува на 14 февруари производителят от Тулуза обяви, че тази година ще достави 880-890 граждански самолета и очаква 10% повече приходи.
През 2007 Singapore Airlines получи първия А380. Авиокомпанията е една от дванайсетте оператори, които са получили всички самолети от този модел, които са поръчали, но отказа да поръча нови, след като пенсионира първите получени.
Към края на януари А380 има 313 поръчки общо и от тях са доставени 234, съобщи Flightglobal.
Emirates поръчва 162 от тях и е получил 109 досега.
Японската All Nippon Airways трябва да вземе три от останалите 26 самолета, първият от които наскоро получи окраската на костенурка от Хаваи.
Снимки: Airbus.