Един от самолетите, които промениха модерното разбиране за комфорт и удобство за милиони пътници през миналия век, извърши последния си пътнически полет. Боинг 727 може и да не е от пионерите на реактивната епоха, но неговата рекордна популярност през 60-те и 70-те години на миналия век, е доказателството, че именно той е сред лидерите на промяната и прераждането за много от модерните по онези времена авиокомпании.
Дебютът на 727 е през далечната 1963 година и той се превръща в първия самолет на Боинг, продаден в повече от 1000 екземпляра. Освен това, той ще остане в историята и като единственият тримоторен самолет на компанията от Сиатъл. Той е роден във времената, когато комфортът на реактивните самолети е достъпен само в по-големите им представители, като Боинг 707, а по късите дестинации летят основно турбовитлови машини. Боинг 727, способен да превозва до 189 пътници в най-голямата си версия е първият, който носи комфорт, стил и удобство на средните и по-малки градове не само в САЩ, но скоро и по целия свят.
Най-много машини са продадени на американските авиокомпании, но самолетът бързо се превръща в основна машина и за европейските гиганти, като Луфтханза, Алиталия и Ер Франс, със способностите си да оперира от по-къси писти до по-малки летища. В онези времена това е огромно предимство и сигурен успех.
Сега, историята на триджета в гражданската пътническа авиация приключва с последният му полет в средата на януари, изпълнен от една 38-годишна машина, собственост на иранския превозвач Aseman Airlines, който го пенсионира след двучасов полет между Захедан и столицата Техеран.
През последните години все по-малко авиокомпании, предимно от третия свят, оперираха с последните останали бройки 727 за пътнически превози, докато все още се намират малко останали самолети от този тип, конвертирани в товарна версия. С продадените 1832 самолета и милиони превозени пътници, 727 става все по-труден и скъп за операции и поддръжка, а трите му двигателя са пределно неефективни в сравнение с модерните турбовентилаторни двумоторни джетове.
Въпросните три турбини са пословично шумни, като много от самолетите, използвани през последните 20 години са дооборудвани със заглушителни комплекти, за да се вместят в модерните регулации за нивата на шум по международните летища. Трите двигателя Pratt & Whitney разтърсваха земята при излитане и задействаха автомобилните аларми по летищните паркинги. На свой операторите бяха постоянно „радвани“ със солени глоби заради нарушените нива на шум.
727-цата се появява в 4 основни варианта през годините, а един от най-известните й представители е старият Тръмп Джет. Той отстъпва мястото си през 2009 година на по-големия събрат 757, който лети и до днес. Старата машина е силно модифицирана с добавени уинглети, заглушители и луксозен салон. Самолетът е продаден и продължава да се използва, като ретро-бизнес джет.
снимки: wikimedia-commons