Сбогом на благозвучния Боинг 727

550 прочитания

Един от самолетите, които промениха модерното разбиране за комфорт и удобство за милиони пътници през миналия век, извърши последния си пътнически полет. Боинг 727 може и да не е от пионерите на реактивната епоха, но неговата рекордна популярност през 60-те и 70-те години на миналия век, е доказателството, че именно той е сред лидерите на промяната и прераждането за много от модерните по онези времена авиокомпании.

Боинг 727 на отдавна несъществуващата, но водеща за времето си американска авиокомпания TWA - Trans World Airways

Боинг 727 на отдавна несъществуващата, но водеща за времето си американска авиокомпания TWA – Trans World Airways

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Delta е сред последните авиокомпании в Америка, които се разделят с „работния си кон“. Той лети за най-голямата авиокомпания в света до края на 1990-те.

Дебютът на 727 е през далечната 1963 година и той се превръща в първия самолет на Боинг, продаден в повече от 1000 екземпляра. Освен това, той ще остане в историята и като единственият тримоторен самолет на компанията от Сиатъл. Той е роден във времената, когато комфортът на реактивните самолети е достъпен само в по-големите им представители, като Боинг 707, а по късите дестинации летят основно турбовитлови машини. Боинг 727, способен да превозва до 189 пътници в най-голямата си версия е първият, който носи комфорт, стил и удобство на средните и по-малки градове не само в САЩ, но скоро и по целия свят.

Германската Луфтханза е сред първите в света оператори на самолета още от първата версия 727-100

Германската Луфтханза е сред първите в света оператори на самолета още от първата версия 727-100

Най-много машини са продадени на американските авиокомпании, но самолетът бързо се превръща в основна машина и за европейските гиганти, като Луфтханза, Алиталия и Ер Франс, със способностите си да оперира от по-къси писти до по-малки летища. В онези времена това е огромно предимство и сигурен успех.

Сега, историята на триджета в гражданската пътническа авиация приключва с последният му полет в средата на януари, изпълнен от една 38-годишна машина, собственост на иранския превозвач Aseman Airlines, който го пенсионира след двучасов полет между Захедан и столицата Техеран.

През последните години все по-малко авиокомпании, предимно от третия свят, оперираха с последните останали бройки 727 за пътнически превози, докато все още се намират малко останали самолети от този тип, конвертирани в товарна версия. С продадените 1832 самолета и милиони превозени пътници, 727 става все по-труден и скъп за операции и поддръжка, а трите му двигателя са пределно неефективни в сравнение с модерните турбовентилаторни двумоторни джетове.

Повечето стари 727-ци завършват последния си път в пустинните полета на Аризона, в очакване на пълно разглобяване за скрап и претопяване.

Повечето стари 727-ци завършват последния си път в пустинните полета на Аризона, в очакване на пълно разглобяване за скрап и претопяване.

Въпросните три турбини са пословично шумни, като много от самолетите, използвани през последните 20 години са дооборудвани със заглушителни комплекти, за да се вместят в модерните регулации за нивата на шум по международните летища. Трите двигателя Pratt & Whitney разтърсваха земята при излитане и задействаха автомобилните аларми по летищните паркинги. На свой операторите бяха постоянно „радвани“ със солени глоби заради нарушените нива на шум.

727-цата се появява в 4 основни варианта през годините, а един от най-известните й представители е старият Тръмп Джет. Той отстъпва мястото си през 2009 година на по-големия събрат 757, който лети и до днес. Старата машина е силно модифицирана с добавени уинглети, заглушители и луксозен салон. Самолетът е продаден и продължава да се използва, като ретро-бизнес джет.

Модифицираният бизнес-джет на Донълд Тръмп.

Модифицираният бизнес-джет на Донълд Тръмп.

Бизнес-джета на Тръмп не трябва да се бърка с още едно от провалените начинания на настоящия американски президент - авиокомпанията Trump Shuttle, която успява да оцелее едва 9 месеца.

Бизнес-джета на Тръмп не трябва да се бърка с още едно от провалените начинания на настоящия американски президент – авиокомпанията Trump Shuttle, която успява да оцелее едва 9 месеца.

снимки: wikimedia-commons

Свързани теми

Предишна публикация
Джон Лийхи: Боинг не трябва да пуска 797
Следваща публикация
Brussels Airlines се отказа от Sukhoi Superjet
550 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

Airbus спира А380

Европейският  производител обяви, че от 2021 няма повече да доставя А380, който не успя да…
Меню