Китайските авиокомпании могат да се окажат спасителите на закъсалата суперджъмбо програма А380, ако направят мащабни поръчките в следващите няколко години. Досега А380 не успяваше да реализира очакваното пласиране в Китай, където единственият му клиент е China Southern Airlines, която има 5 самолета от този тип.
Това обаче е на път скоро да се промени. В средата на декември в Париж се срещнаха френския финансов министър и китайския вицепремиер, за да подобрят отношенията между двете страни, като едно от най-важните направления е гражданската авиация. През септември 2017 Airbus обяви, че очаква от китайските авиокомпании да поръчат 60 нови А380 през следващите 5 години, а през януари 2018 и президентът Макрон обяви, че очаква скорошни китайски поръчки за А350 и А380. За момента няма развитие по това направление.
През последните години обаче, поръчките на А380 се превърнаха в част от по-сложна политическа и търговска игра, като в повечето случаи сделките са компромисни и за двете страни.
Еърбъс продаде 3 А380 на японската ANA в замяна за подкрепата му за японската авиокомпанията в наддаването за банкрутиралата Skymark Airlines в съревнование с американската Делта.
Сега Еърбъс се готви да продава А380 на китайски авиокомпании в замяна за по-задълбочение индустриално участие на китайската страна в производството на мегасамолетите. Европейския производител вече разполага с две производствени линии в Китай – за А320 и А330.
По всяка вероятност китайските авиокомпании няма да си поръчат А380, ако решението е изцяло тяхно, защото и те, като останалите, гонят печалби, а не обеми. Така или иначе поръчките на нови самолети са политически решения в Китай, а предвид привидния раздор със САЩ индустриалното сътрудничество с Еърбъс ще е добро дошло.
снимка: China Southern