Европейският производител Airbus се оказа обект на съдебна процедура, започната от прокуратурата в САЩ. Airbus вече бе разследван във Франция и Великобритания от 2016 за нередности при транзакциите.
Никога не е имало по-добри времена за авиосектора – производителите се радват на огромни поръчки за нови самолети, летищата се хвалят с двуцифрен трафик, а евтиният петрол държи ниски цените на горивата.
Проблемът за компанията от Тулуза обаче е дали ще трябва да остави част от печалбата си в касите на американското Министерство на правосъдието, ако бъде намерена за виновна за корупция.
Airbus не е декларирал, че използва посредници, за да си осигури поръчки.
Затова е обект на разследване във Великобритания, Франция, а вече и в САЩ, според публикация на Монд.
Групата обяви, че сътрудничи на американските власти, както и на европейските.
През 2016 отрече обвиненията в корупция и още тогава предупреди, че може да изгуби много пари, според някои анализатори между 1 и 2 милиарда евро.
След това, през октомври 2017 компанията призна, че е нарушила регулациите в САЩ за износ на оръжие като е допуснала неточности при разплащанията с посредници.
Експортните правила /International Traffic in Arms Regulations/ целят да осигурят контрола на САЩ над всякакви продажби на чуждестранни въоръжени сили на оборудване, което може да съдържа определени технологии. Компаниите трябва да предоставят допълнителна информация, ако използват посредници при сделки за над половин милион щатски долара.
Airbus в момента прави смяна на висшето ръководство. На 14 декември Филип Мун оглави търговското подразделение на групата на мястото на пенсионирания Дидие Еврар. Новината дойде след като бе обявено, че Гийом Фори заема от април 2019 поста на Том Ендерс начело на Airbus.
Новият екип ще трябва да намери изход от ситуацията.
И глобите не са единственият проблем.
Ако бъде намерен за виновен, достъпът на Airbus до обществени поръчки ще бъде спрян и тогава огромният му бизнес, свързан с отбраната може да пострада.
Снимка: Авиофорум