Производителят Boeing e укрил информация, свързана с потенциално опасни нововъведения в софтуера за контрол на полета на новото семейство 737MAX, което може да е сред причините за фаталната катастрофа с нов самолет от този тип на индонезийската авиокомпания Lion Air.
Обвиненията бяха отправени публично от пилоти, експерти, Обединената пилотска асосиация на САЩ и представители на Федералната Авиационна Администрация /FAA/ през последните няколко дни, докато разследването на катастрофата с полет 610 все повече води към проблеми със софтуера, като водеща версия за инцидента.
Става въпрос за автоматичната система за предотвратяване на срив в моделите 737 MAX-8 и MAX-9, която има за цел да не допусне случайното увеличение на ъгъла на атака от страна на пилотите, отвъд пределно допустимите граници. В опит за превенция и при необичайни обстоятелства, системата може да отклони контролните органи на самолета неочаквано и толкова интензивно, че екипажите не могат да възстановят нормалното поведение на самолета. В официалното предупреждение от Боинг, разпратено седмица след катастрофата се казва, че при подобен сценарий самолетът може да се отклони рязко надолу, което да доведе до дълбоко и потенциално катастрофално пикиране. Според Боинг, това може да се случи дори и когато пилотите управляват самолета в ръчен режим и не очакват намеса от страна на бордните компютри.
Предупреждението обаче, се оказа изненадващо за много пилоти в САЩ и по света, които летят на последното поколение от най-популярното семейство пътнически самолети – Боинг 737. Представители на органите за авиационна безопасност, които следят разследването, също потвърдиха, че нито пилотите, нито авиокомпаниите в САЩ са били предупредени, че подобна система е добавена в новите серии МАХ, а екипажите никога не са обучавани за такива сценарии.
Представител на FAA отиде още по-далеч, като заяви, че наличието на новата система не фигурира в нито един от тренировъчните пакети за новия модел, нито е било споменавано по време на някои от продължителните дискусии с авиокомпаниите, които придобиват самолети от новите модели.
Междувременно Боинг продължава да отказва отговори на конкретни въпроси за системата, внедряването й и обученията на екипажите, като отлага реакцията си за по-късна дата. Боинг рекламираше новите си самолети с едно от водещите им предимства, а именно, че на екипажите няма да се налага да преминават през допълнително или опреснително обучение, прехвърляйки се от предишното поколение NG на новото MAX.
Високопоставен служител на Боинг е заявил пред Уол Стрийт Джърнъл, че ръководството на компанията е решило да не засипва екипажите с допълнителната информация, поради опасения, че те ще бъдат претрупани от значително повече данни, които ще им е трудно да асимилират и запомнят.
Lion Air е сред първите оператори на 737 МАХ. Катастрофиралия самолет е в експлоатация от едва 3 месеца.
Полет 610 на Lion Air излита от Джакарта в ясно време и се забива в океана няколко минути след като напуска района на летището. Загиват всичките 189 души на борда, а данните за полета показват, че самолетът е изпитвал проблеми с индикаторите за въздушната и вертикалната скорост, и ъгъла на атака.
Разследването продължава, но следователите вече са фокусирани главно върху версията за добавените функции в софтуера и липсата на опит и знания от страна на екипажите за тяхното приложение и последствия.
Професионалните организации на пилотите в САЩ вече обявиха, че са „бясни“ от решението на Боинг за укрие информацията за ъпдейтите, както и че изчакват по-категорични резултати от разследването на катастрофата в Индонезия, за да вземат решение относно следващите си ходове спрямо американския производител.
снимки: Boeing, ASN