Airbus и Boeing преминаха през големи промени тази година. Airbus купи дял в Bombardier CSeries като промени името на самолета на А220. В отговор Boeing засилва обвързването си с Embraer и остава оптимист за бъдещото съвместно дружество.
Boeing освен това продължава да работи по програмата за нов самолет.
Дори и след като и Airbus, и Boeing направиха стъпки да осигурят тяснофюзелажни самолети в портфолиото си, трендът към увеличение на пазара остава. Airbus прогнозира силен ръст в броя на доставките на тяснофюзелажни самолети с над 180 места в следващите няколко години, съобщава CAPA.
Boeing съобщи, че следващото решение за средния пазарен сегмент ще бъде взето в началото на 2019.
От 2г американската компания обсъжда евентуален нов модел самолет, който да смени старите 757 и 767 и Delta Airlines изрази вече интерес да стане стартов клиент.
След като Airbus взе дял в CSeries, погледът на Delta се насочи към европейския превозвач, който има 86% от поръчките на авиокомпанията. Тук са включени 75 самолета А220-100, моделът, който преди беше наричан Bombardier CS100, показват данните на CAPA и OAG.
На 26 октомври Delta получи първия си А220-100, който ще започне полети от началото на 2019.
На последния форум на CAPA за Латинска Америка и лоукост авиацията управляващият маркетинг директор на Boeing Джеймз Макбрайд каза, че компанията ще продължи да проучва средния пазарен сегмент и се надява да реши в началото на следващата година какво ще прави. Макбрайд каза, че Boeing обсъжда потенциалния нов модел с 60 клиенти по света.
Макбрайд каза още, че „границата е почти достигната” при сегашните модели тяснофюзелажни самолети. „Двигателите и фюзелажът стават по-големи”.
Boeing би могъл да пусне крила с нова технология на пазара, за да може да произвежда самолети, които могат да летят на 5000 мили – дистанция от критично значение за пазара в Северна Америка.
Airbus спечели важна победа през 2018, когато JetBlue и американският стартъп Moxi поръчаха А220.
Bombardier винаги е бил изправен пред трудности с продажбите в Латинска Америка, заради Бразилия, която е родината на Embraer. По време на форума на CAPA Пол Мултри, вицепрезидентът маркетинг на Airbus за Латинска Америка и Карибите бе запитан за перспективите на А220 в региона. Той каза, че А220 дава възможност за развитие на по-слабонатоварени маршрути.
Той призна, че Bombardier няма особен успех в региона със CSeries, сега А220, но не заради самия самолет, а заради мрежата за поддръжка и обслужване, която Bombardier може да предложи за него.
Според Мултри по-големите самолети са тренда при авиокомпаниите по цял свят и посочи САЩ, където Airbus продаде повече А321neo, отколкото А320 neo. През 2020 около 50% от А320 ще са със 180 или повече места, каза Мултри.
На 29 октомври 2018 Бразилия избра крайнодесния Жаир Болсонаро за президент на страната. Все още не се знае как неговата администрация ще разгледа потенциалното развитие на съвместното дружество между Embraer и Boeing, но мнозина инвеститори се надяват, че ще насочи Бразилия към по-благоприятни за бизнеса условия, поне за тази сделка.
Засега обаче няма яснота как новият президент ще преодолее обществената съпротива срещу участието на Boeing.
Airbus и Boeing направиха големи крачки през изминалата година в инвестициите в по-малки конкуренти, за да осигурят конкурентноспособността си.
Bombardier вече отбеляза няколко важни победи чрез лоялните на Airbus клиенти, а Boeing вярва, че ще спечели от Embraer, докато запази кокурентните си позиции спрямо европейския производител в сегмента на тяснофюзелажните самолети.
Снимки: Airbus, Boeing, Embraer.