Deutsche Lufthansa AG е изправена пред съдбоносно решение дали да се ориентира към придобиването на изключително популярния Boeing 787 Dreamliner или да разшири флота си от прекия му конкурент Airbus A350, съобщава Bloomberg, цитирайки източники близки до ръководството на компанията.
Lufthansa е поискала оферта и от двата производителя, като се оглежда за около 20 самолета и сделка, която да бъде финализирана в следващите няколко месеца. На този етап дискусиите се водят на закрито, но източници и от двата самолетостроителя са потвърдили за Bloomberg, че превозвачът е в преговори с тях.
Кампанията е важна и за трите страни, като авиокомпанията се надява да успее да договори сериозни отстъпки в сделката, която се изчислява на около $5 милиарда. Немският превозвач търси подкрепата на производителите и в опитите й да се отърве от застаряващите и гладни за гориво четиримоторни A340.
Докато Airbus и Boeing инцидентно са постигали споразумения за обратно изкупуване на остаряващи самолети при сключването на подобни сделки, те не биха се съгласили да вземат именно А340 от който и да било превозвач. Търсенето и цените на вторичния пазар за четиримоторните широкофюзелажни самолети са силно ограничени, защото авиокомпаниите търсят все по-икономични и ефективни самолети са попълване на флотите си.
Купуването на нови типове големи самолети е определящо за стратегията на авиокомпании за десетилетия напред и решенията се взимат бавно и внимателно. Гигант, като Lufthansa, експлоатира машините си за срокове надхвърлящи 25 години, с което оправдава огромните инвестиции по време на жизнения им цикъл.
Флотът на Lufthansa
Авиокомпанията вече има поръчани 25 броя А350, 12 от които ще оперират от Мюнхен до края на годината. Компанията държи и опции за още 30 самолета от този тип от всичките му серии. И докато мениджърите се заканиха да намалят сложния микс от типове във флота, преди около 5 години компанията стана един от първите клиенти на новия Boeing 777-9, който предстои да полети през 2019, с поръчка за 34 самолета. И всичко това ще бъде само в добавка към потенциална поръчка на Дриймлайнъри.
Междувременно сделката за 777-9 се натъкна на неочаквана вътрешна съпротива, в резултат на което Lufthansa обяви, че обмисля забяване на доставките, които трябваше да започнат през 2020 година. Сделката включва и потенциален отказ на 14 от поръчаните машини.
Немският превозвач сега плаща цената за липсата на сериозни инвестиции във флота си през последните 20 години. Средната възраст на 728-те самолета във флота през 2017 беше 11.4 години, което е двойно повече от флота на дубайската Emirates, която за поредна година е най-големия интерконтинентален превозвач в света.
Lufthansa притежава над 100 четиримоторни самолета, които й носят най-голямата сметка за гориво от всички авиокомпании в Европа. Тя притежава една-пета от всички А340 в оперативно състояние в света, които се превръщат във все по-голяма тежест. По всяка вероятност първо ще бъдат пенсионирани най-старите моделите от сериите -300, произведени между 1996 и 2001, които ще бъдат последвани от сериите -600. Boeing вече прие сделки с обратно изкупуване от China Eastern и Singapore Airlines, които ги замениха за далеч по-ефективните 777.
по материали от Bloomberg LP
снимки: Lufthansa