Прибавете Орли към сегашните размери на Роаси-Шарл де Гол и ще си представите фараонския проект на Aeroports de Paris с новия Терминал 4.
Реализацията на проекта ще започне през 2020, за да бъде частично готов за олимпиадата през 2024 и завършен през 2037. Капацитетът на Терминал 4 ще бъде 40 милиона пътници годишно . През 2017 Роаси-Шарл-дьо Гол е посрещнало 69,5 милиона пътници.
Тази седмица ADP стартира кампанията по представяне на проекта. Консултациите по него ще продължат до декември 2018. В тях са включени авиокомпаниите, местните власти и жителите на района. Той предвижда разрушаване на Терминал 3 през 2033, защото попада в границите на новия терминал.
В края на 2023 летищният оператор очаква откриването на CDG Express, бърза жп връзка до Гар дьо Л’Ест в Париж.
Орли
ADP предвижда разширение и на южното летище на Париж, Орли, за да отговори на „развитието на трафика, ръста на лоукост превозвачите и интернационализацията на дестинациите“.
Летище Орли ще има само един терминал. През 2019 се слага край на Orly Sud и Orly Ouest. Обединеният терминал ще има четири зони – Орли 1 2 3 4 и капацитет от 32,5 милиона пътници годишно.
Връзката с Париж ще се развива чрез гарата на Grand Paris Express на летището. През 2024 пътуването между Париж Орли и столицата ще се скъси /за 23 минути до Гар Дьо Лион/. Орли ще бъде свързано и с метрото, за разлика от сега, когато RER B се сменя с друго влакче и няма станция на метро.
Стартъп
ADP обяви създаването на иновационен хъб на Орли, който трябва да отвори през 2020. Хъбът ще бъде на 20 км от летището, в Сакле, където са деветте лаборатории на Центъра за ядрени изследвания. Това е научното ядро на ядрената енергетика към Комисията за ядрена енергия на Франция /CEA/, основано от Фредерик Жолио-Кюри след Втората световна война.
Програмата за иновационния хъб бе обявена по случай второто издание на Paris Aeroport Startup Day на 17 октомври 2018.
Съпротива
След 18 месеца дискусии с авиокомпаниите за бъдещия Терминал 4 на CDG, ADP все пак представи проекта. Авиокомпаниите не го харесват, заради оперативните разходи, които очакват да им донесе, съобщава Ла Трибюн.
Не го одобри и самата Air France, която ще бъде основния клиент на Терминал 4 заедно с членовете на Skyteam.
IATA и Air France харесаха втория проект, който бе предложен и който според тях е бил по-адаптиран към нуждите им. Т.нар. „сателитен проект“.
Авиокомпаниите обаче очакват разширението на летище Роаси-Шарл дьо Гол и дори предвиждат вече нуждата от пети терминал, който ADP не планира.
Населението на районите около Роаси се опасява от замърсяването от трафика, въпреки че самолетите стават все по-екологични и летището практически няма да стане по-голямо. Планира се и откриването на 225000 работни места.
ADP пусна брандиран автобус, който обикаля райони на Париж, за да запознае гражданите с проекта.
Историята
Летище CDG в северната част на Париж бе замислено по времето, когато пътуването със самолет бе само за избраници. Открито през март 1974, неговият Терминал 1 бе образец на модерно строителство – ескалатори под плексиглас. 40г. по късно с навлизането на нискоразходните авиокомпании, Роаси е кошмар за мнозина пътници, които правят връзки там.
Летище CDG /наричано тогава Paris-Nord/ е отворено 13г след Орли. Първият самолет, кацнал там е 747 на TWA от Ню Йорк. Пътниците слизат на Терминал 1, наричан Камамбер заради кръглата си форма. От 1996 летището е хъб на Air France. Европейски хъб е и за FedEx.
Първоначалният проект включва 5 терминала /кръгли/, свързани с жп връзки под рульожките, вместо с модулни терминали и идеята се базира на очакванията за 15% годишен ръст на трафика. Предвиждали са терминали за всяка група авиокомпании – френски, американски и т.н.
Тук ще намерите снимки от строежа на Терминал 1 на Шарл дьо Гол.
CDG се предвижда да е отново в Топ 15 на летищата в света по брой на дестинациите, обслужвани с нонстоп полети през сезон 2018/2019 по данни на OAG, цитирани от Anna-aero.
Първо е летище Ататюрк, следвано от Франкфурт и на трето място е CDG Париж.
Според прогнозата CDG ще развива полети до повече национални пазари от всяко друго летище в седмицата, започваща на 8 януари 2019 и ще предлага връзки до 112 различни страни, след като добави и директен полет до Тбилиси, Грузия с Georgian Airways. Според същото проучване CDG оглавява и класацията на летищата в света, обслужвани от най-много авиокомпании.
ADP е очакван за кандидат за концесията на летище София, въпреки че досега не е подавал документи, нито е заявявал публично интерес. Досега официално интерес към концесията заявиха MAG в консорциум с китайска държавна строителна компания. Фрапорт Туин стар са очакван кандидат, който обаче не е обявил официално, че участва в търга.
Снимки: ADP