Анализаторите са единодушни, че новият A321neo ще промени играта в много отношения, когато самолетът излезе на пазара за мокър лизинг.
Защо?
Към момента най-популярния модел на лизинговия пазар е класическият А320. С навлизането на поколението Neo от семейството на Еърбъс обаче, нещата започват да се променят. Най-силно тази тенденция ще бъде изразена на пазара за мокър лизинг, при който самолетът се отдава под наем заедно с екипажа, когато големият А321neoLR навлезе в сегмента. Това е един много специфичен и революционен в много отношения модел – той има икономията на тяснофюзелажен самолет с характеристики на полета, капацитета и възможностите на широкофюзелажен такъв. Може да превозва до 250 пътници на типични за по-големите самолети разстояния, включително ETOPS презокеански отсечки на значително по-ниска цена. По ненатоварени линии това означава по-добро представяне от малките варианти на Boeing 787 или A330-200. Особено на трансатлантическия пазар, това може да доведе до истинска революция.
Наблюденията са на Анди Пиърс от ACMI24 – един от най-големите световни консултати в сферата на оперативния авиационен лизинг. Той добавя, че другите най-популярни модели в момента за Boeing 737NG на тяснофюзелажния пазар и А330-200 в широкофюзелажния сегмент. Нараства популярността и на Boeing 777-200LR, най-вече за сметка на суперджъмбото А380, за когото лизинговия пазар все още е силно ограничен, главно заради малкия брой летища по света, които разполгат с подходящи за приемането му писти и терминали.
Пиърс казва, че противно на очакванията и доста по-рано, Боинг 787 и А350 също се появяват на вторичния пазар.
Най-популярен континент за оперативен лизинг е Европа, където лизингодатели отдават самолети, заедно с екипажи, поддръжка и застраховка между 34 лизингополучатели и 30 авиокомпании-доставчици. В това отношение най-слабо е представянето в Африка.
снимка: Airbus