Авиокомпаниите започват да хеджират отново, заради риска цените на горивото да се повишат с влизането в сила на IMO 2020, съобщава Gulf Times.
IMO 2020 е международна регулация, която ще засегне рафинерии във всички страни по света. IMO /Световната морска организация/ прави стъпки към намаление от 3,5% на 0,5% на максималното количество на сяра в горивата от 1 януари 2020.
Хеджиране
Авиокомпании като Lufthansa и American Airlines често хеджират горивото си, за да избегнат нежеланите ефекти от растящите цени.
При договор за хеджиране авиокомпаниите залагат, че цената на петрола ще расте в бъдеще. За да намалят потенциалните вреди от това, те купуват големи обеми петролни контракти за бъдещите си нужди.
Освен авиокомпаниите, този договорен инструмент се използва и от транспортни фирми за сухопътни превози.
Регулацията
Регулацията на IMO се очаква да доведе до повишение на разходите за гориво и на авиокомпаниите, казаха UBS Group, Macquirie Group и Jefferies Financial Group.
Твърде рано е да се забележат признаци на увеличено хеджиране в отчетите на авиокомпаниите. От 14 европейски и американски, следени от Bloomberg, само две — Southwest Airlines Co. и Ryanair Holdings Plc — са сключили договори за хеджиране на гориво за 2020 или след това според последните си отчети за тримесечието. Действията на Ryanair не са били предизвикани от IMO, каза директорът на компанията. (Повечето авиокомпании отчитат тримесечието в началото на ноември.)
Рафинериите
Рафинериите са разделени в различни категории според начина на работа, най-често по степента, в която остатъчните материали с точка на кипене над 343 градуса по Целзий могат да бъдат конвертирани в по-леки продукти като бензин, самолетно гориво и дизел.
Документът влиза в сила на 1 януари 2020 и засяга не само операторите в морския транспорт, но и авиационния сектор.
Всеки, който купува петролни продукти трябва да се съобрази с регулацията, включително авиокомпании, компании за сухопътни превози, шофьори на автомобили.
Целта е използване на по-чисти горива, което означава, че рафинериите може да произвеждат по-малко количества продукти като самолетно гориво и бензин.
Цените
Цените на самолетното гориво растат над една трета над нивата за същия период на миналата година, водени от глобалния икономически ръст и търсенето на гориво, което качи цените на суровия петрол до четиригодишен връх.
Отскокът в цената бе регистриран след като от 130 долара за барел през април 2011, петролът поевтиня до 28 долара за барел през февруари 2016 – над 10-годишен връх. В същото време цената на самолетното гориво също се понижи и това намаление се отрази на цените на билетите за самолет няколко месеца по-късно.
Авиокомпаниите
Между промяната на маршрути, наемането и обучението на екипажи, купуване на самолети и наемане или смени на гейтове, цената на горивата може да се нуждае до 2г, преди да се усети в цената на билета.
В последно време цените на билетите за самолет продължават да спадат, въпреки че цените на горивата се възстановиха след 2016.
САЩ
Американските потребители се радваха на едни от най-ниските цени на билетите в продължение на десетилетие, но още следващия месец вече няма да е така, съобщава USNews.
„Въпросът е колко ще натиснат потребителите”, каза Адам Коубърн, управляващ директор и съосновател на Alton Aviation Consultancy.
„Вероятно това ще се отрази на по-високи цени след края на сезона на ваканциите и прехода към периода на обичайни пътувания по работа наесен”.
American Airlines например на 24 август обяви, че спира полетите между Чикаго и Шанхай „заради цените на горивата и конкуренцията”. В същия ден Hawaiian Airlines спря полети от Хонолулу до Пекин.
Йордания
За пръв път националният превозвач на Йордания ще хеджира.
Royal Jordanian подготви предложение за хеджиране на горивото, съобщи директорът Стефан Пичлър за Arabian Business.