Китайската авиационна индустрия продължава възходящото си развитие и вече стъпи стабилно на различни пазари за бутални и реактивни самолети. На много от тях пробивът е чрез придобиване на активни, но не липсват и изцяло местни разработки.
Националната самолетостроителна компания AVIC ясно заяви, че иска да се позиционира и на картата на хидросамолетите. Миналия декември успешен първи полет извършни най-големия хидросамолет в света /според текущото производство/ AG600, задвижван от четири турбовитлови двигателя и носещ прякора „Воден дракон“. Големината му е почти колкото един Боинг 737 – 121 фута дължина и 127 фута разпереност на крилото.
Китайците твърдят, че Воден дракон е създаден главно за операции по издирване и спасяване, както и противопожарна дейност от въздуха. Последното е възможно, благодарение на способността на машината да загребва до 12 тона вода при 20 секундно спускане по повърхността на водата. Максималното водно натоварване на AG600 е 370 тона. Огромният самолет ще може да излита и да се приводнява на водна повърхност с дълбочина от едва 8 фута /2.43 метра/. Максималното излетно тегло на самолета е 53 523 килограма, а обсегът на действие до 2 800 морски мили при максимална скорост от 270 възела.
AVIC се надява да започне серийни доставки на самолета до 2022 година, като до момента са поръчани 17 броя главно за вътрешния пазар, като се очакват още до 50 поръчки до края на 2018.
Съществува обаче една малка подробност – китайски военноморски експерти се изказват скептично относно обявените способности на самолета, като се опасяват, че оперативни ограничения могат да възпрепятстват изпълнението на мисиите му, което би го направило практически неизползваем.
снимка: AVIC