Brexit в авиацията: как всичко ще се нареди

52 прочитания

Авиокомпании и производители на самолети поискаха Брюксел да позволи на EASA да се готви за Брекзит без сделка, поради опасения, че някои полети може да бъдат приземени, пише Сънди Таймс.

ЕК в момента не разрешава на EASA да води преговори с Великобритания, за да могат полетите да се изпълняват в случай на излизането на Лондон от ЕС  без споразумение.

Това означава, че европейският регулатор в гражданската авиация не може да започне да се готви заедно с CAA за такъв изход.

В писмо от юли Надзорният съвет на EASA, в който влизат най-големите европейски производители и авиокомпании, предупреждава, че асоциацията има нужда да разработи план за действие.

Сънди Таймс пише, че разполага с това писмо, което според британския вестник изразява нарастващата тревога на компании от Airbus до EasyJet, че хиляди полети може да останат неизпълнени от април 2019.

Авиокомпаниите вече бяха принудени да включат клаузи за Brexit в билетите си.

„Като имаме предвид потенциалните последици от излизането на Великобритания от ЕС…  без да са взети всички необходими стъпки, смятаме, че въпросът би трябвало да е приоритет на агенцията и да не се чака повече изход от преговорите“, се казва в писмото според вестника.

Преговорите отнемат време

Ако Великобритания напусне ЕС без договор за излизане, правилата и регулациите на ЕС изведнъж ще спрат да се прилагат за Обединеното кралство след 29 март 2019.

Това означава, че Великобритания няма вече да е част от единния авиационен пазар на ЕС, на което се основават полетите до и от страната в момента, както и до други страни, с които ЕС има споразумения като САЩ и Канада, съобщава ББС.

ЕС управлява директния достъп на британската авиоиндустрия до общо 44 страни по света.

Лондон винаги може да уреди директен достъп с тях, но преговорите отнемат време.

Брекзит клаузата

От септември Ryanair ще включи Brexit Clause в билетите си за полети след 29 март 2019.

С клаузата при Брекзит пътниците ще приемат, че са предупредени,  че билетите им може да станат невалидни при смущения в авиационните регулации и полетите може да не се изпълнят, а разходите ще бъдат възстановени.

Ryanair поиска 21 месеца преходен период след Брекзит да бъде включен в споразумението за излизане от ЕС, за да имат авиокомпаниите време да се подготвят за новите отношения.

През 2017 в Европа 467 милиона седалки са били на пазара на нискоразходни полети, по данни на OAG.

Вътрешният пазар

От 1992 вътрешният авиационен пазар на ЕС предизвика революция на пътуванията със самолет. Те станаха по-евтини, по-безопасни и мрежата в общността – по-гъста отпреди.

Правилата за защита на правата на пътниците са повече и по-ясни и всеки европейски гражданин, купил билет за самолет има повече доверие в индустрията.

ЕК обяви през януари, че след дадата на излизане на Великобритания, оперативните лизензи, предоставени на авиокомпаниите няма да са валидни в ЕС.

В ничий интерес

Ясно е, че никоя страна няма интерес да приземи самолетите си. И всяка би трябвало да търси решение.

Но предположението, че „всичко ще се нареди“ е крайно подвеждащо.

Снимка: Heathrow Airport.

Свързани теми

Предишна публикация
Ще успее ли Индия да плати за самолетите
Следваща публикация
Самолет-беглец се разби край Сиатъл /ВИДЕО/
52 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

ЕК пак разследва заем за Alitalia

Европейската комисия ще разследва задълбочено държавния заем от 400 милиона евро за италианската авиокомпания Alitalia,…
Меню