Министерството на отбраната публикува проекта за инвестиционен разход за купуване на нов тип боен самолет.
От него става ясно, че търсим общо 16 нови или употребявани самолети, произведени в страна от НАТО или ЕС и искаме да получим първите 8 до 3г.
Става ясно още, че преди 4 години сме поискали и оферти за Рафал и МиГ 29М /за 700 млн лв без ДДС/, но сега новите писма с искане за оферта ще бъдат актуализирани и с бюджет от 1,8 млрд лв без ДДС на разсрочено плащане за 9 години.
Предвидената поддръжка е само за първите 3 години.
Проектът за нов изтребител е актуализация според решението на парламента от 2 юни 2016 и отговорите на искането за оферта /Request for Proposal – RFP, рег. № RN217003-001-04/3-51/27.10.2016г./ до потенциалните страни-доставчици на многоцелеви изтребители.
Министерството на отбраната има готовност след приемането на последния проект за направи ново Искане /RFP/ до потенциални доставчици.
Параметрите на проекта
- Придобиване на 16 самолета;
- На 2 етапа: 8+8 (или в друго съотношение, според параметрите на договора);
- Доставка в първия етап: в три последователни години, до 24 месеца от подписване на договора;
- Оперативна готовност за Air Policing – в края на третата година от подписване на договора и пълна оперативна готовност в края на петата година;
- Бюджет: 1,8 млрд лв с ДДС, включващ поддръжка само за първите 3 години.
Пилоти
Броят на подготвените пилоти е бил основен критерий за определяне на Air Policing от 2 самолета и 2 пилота за денонощие, е записано в проекта. Според разчетите на МО задачата може да се изпълнява от 30 пилоти /без промяна на законодателството/, при максимален нальот от 180 часа на година /според стандартите на НАТО/ и 80 часа санитарен минимум. Стандартите предвиждат годишен нальот от 2800-3000 часа общо за всички налични пилоти и самолети, което определя и изисквания минимален брой от 16 машини.
Условия
Проектът предвижда придобиване и на въоръжение, спомагателни системи за обучение, наземно техническо оборудване, поддръжка / Performance-Based Logistics за първите 3 години/ и дългосрочен договор за поддръжка.
Правителството е записало още, че ако цената позволява, може да купи повече самолети през първия етап на проекта.
За изпълнението му ще работят екипи от министерствата на отбраната, икономиката и финансите, с водеща роля за Министерството на икономиката.
Оферти
От документа, качен за публичен достъп в сайта на МО се вижда, че през 2011 година България е получила 15 предложения от 9 държави за нови и употребявани изтребители в резултат от изпратеното запитване за информация (RFI) през 2010 година, включително:
- Eurofighter Tranche 3 – нови,
- МиГ-29М/М2 – нови,
- F-16 блок 50/52 – нови
- F/A-18 E/F Super Hornet – нови,
- Rafale – нови,
- Gripen C/D – нови.
През 2016 България решава, че нови Gripen C/D, употребявани F-16 MLU от Португалия и употребявани Eurofighter Typhoon T1 биха отговорили най-добре на изискванията по проекта.
Сега, предвид новия бюджет и актуализирания проект, правителството смята да иска оферти за нови:
- F-16V блок 60 (или 70),
- F/A–18E/F Super Hornet,
- Eurofighter Tranche 3,
- Dassault Rafale,
- Gripen C/D
или употребявани самолети, както е записано в таблицата:
Според информации от различни източници, запитванията на оферти (RFP – Request for Proposals) вече са изпратени до САЩ, Португалия, Израел, Италия, Франция и Швеция.
Интересното този път е, че САЩ възнамеряват да предложат актуализирана оферта, както за нови F-16V, така и за нови F/A-18E Super Hornet. Последните бяха предложени на България и през 2001 година на много изгодна цена от производителя Boeing, заедно с пакет за индустирално и отбранително сътрудничество, но и тогава процедурата се провали. Към настоящия момент американската страна и производителя Lockheed-Martin изпитват затруднения по реализацията на нови F-16V към експортни пазари, като програмата и производството са на първоначален етап на замразяване за неопределено време.
Израел и Португалия продължават да са заинтересовани от предлагането на употребявани F-16, съвместно със САЩ, като първата все по-настойчиво лобира за своите модернизирани изтребители, въпреки че не е сигурно, дали те могат да отговорят на друг много ключов критерий, записан в проекта, а именно:
„Употребяваните самолети да притежават остатъчен ресурс не по-малък от 50% от назначения технически ресурс и не по-малко от 50% от назначената календарна продължителност на експлоатация (ако има такава), но не по-малка от 20г.“
Франция и производителя Dassault са очевидно окуражени от посещението на президента Румен Радев и полетът му с Rafale, като също се очаква да се включат с оферта за нови и/или употребявани изтребители от този тип. Страната наскоро спечели нови сделки за продажба на самолета в Египет, Катар и Индия. Потенциални клиенти са още Белгия, Канада, Финландия, Малайзия и ОАЕ.
Италия и Германия вероятно отново ще оферират Eurofighter Typhoon, но този самолет е твърде скъп, за да отговори на стрикните критерии по проекта.
Най-сериозна продължава да бъде шведската страна, като офертата за нови Gripen C/D със сигурност ще бъде подновена, заедно с потвърждение за готовност за доставка на първите самолети в рамките на само 1 година от подписване на договор. Самолетът не само разполага с пълна оперативна съвместимост по стандартите на НАТО, но и дава възможности за изгодна логистична поддръжка и дългосрочен ангажимент за инвестиции към българската индустрия.
Изпълнението на проекта за нов тип самолет е свързан и с освобождаване на радиочестотен спектър и изпълнение на изискването за Единно европейско небе.
Може да прочетете целия проект в сайта на МО.
Интересно е, че проектът се публикува с MS Word, вместо в .pdf.
Снимки: Авиофорум и SAAB