AirAsia успя да спаси програмата на широкофюзелажните А330neo от конкуренцията на Boeing с поръчка за още 34 самолета от Airbus.
AirAsia е най-големия клиент на Airbus.
Поръчката за $10 милиарда от подразделението за дълги полети на малайзийската авиокомпания AirAsia X е сред най-големите, обявени на авиосалона във Фарнбъро тази седмица, но ефектът от нея е още по-голям.
Boeing направи кампания срещу европейския си конкурент, целяща да отмени настоящите поръчки за 66 самолета на AirAsia, /нито един от тях не е доставен още/ като привлече клиента към себе си със 787 Dreamliner.
Шефът на AirAsia Тони Фернандес призна, че битката е била гореща. „Допреди седмица наистина не знаех накъде ще се насочим“, каза Тони пред репортери край Куала Лумпур, Малайзия.
#AirAsia confirms 66 A330neo and orders a further 34 https://t.co/ERQXVr0VMj
— AirAsia (@AirAsia) July 19, 2018
Загубата на поръчката би нанесла удар на Airbus и на програмата А330neo, версията на А330 с нови двигатели на Rolls-Royce и енергоспестяващи уинглети. Преди началото на авиосалона край Лондон поръчките за А330neo бяха общо 224.
AirAsia има 38 поръчани А330, а Тони Фернандес е с голямо предимство в преговорите с Airbus, което явно е използвал.
AirAsia ще използва най-голямата версия, А330-900.
На авиосалона поръчката за 100 А321neo обаче не се материализира. Тони Фернандес обясни, че авиокомпанията има нужда от капацитет и ще купи още самолети. Поръчката би била за 13 милиарда долара каталожна цена, преди обичайните намаления.
Така Airbus не успя да настигне Boeing при тяснофюзелажните.
Новите машини ще помогнат на Тони Фернандес да развие паназиатска лоукост авиокомпания и да вземе още пазарен дял от близкоизточните превозвачи, които станаха важни играчи в региона, наред с местните оператори като AirAsia.
Сега подразделението за дълги полети AirAsia X лети по 20 маршрута.
AIRBUS vs BOEING
Airbus приключва авиосалона във Фарнбъро с поръчки за 431 тяснофюзелажни самолета, които нарече „мощни“, но победата е на Boeing с 528 поръчки.
Всъщност без ребрандираните Bombardier CSeries, сега A220, поръчките са само 371.
Победата на американския производител Boeing обаче бе засенчена от липсата на ясно обявен клиент за 400 сделки. Необичайното събитие, целящо главно привличане на общественото внимание, накара пресата да нарече тазгодишното издание във Фарнбъро „UFO show“ /НЛО шоу/.
Airbus обясни вълната анонимни поръчки с търговските войни, които изнервиха някои компании и ги накараха да се въздържат да изпишат имената си до американската компания или друга икономическа сила.
Снимка: Airbus.