Докато Китай целеустремено се превръща в най-големия авиационен пазар в света, не е изненадващо, че летищата в страната са на върха на класациите по растеж през последните години. Над половината от първите 20 в тази класация за 2017 година са именно китайски летища, но в компанията на такива от Европа, Близкия Изток и Карибите.
Точно в тази компания попада и летище София, което заема достойната 15 позиция в класацията с общ ръст на превозените пътници през 2017 в сравнение с 2016 година от 23.32% или общо 6 206 600 души. За сравнение, през 2017 броят им е 5 032 928, а само 2 години преди това, през 2015 е „само“ 3 949 680. От европейските представители в класацията преди българското летище се нареждат само тези в Кефлавик, Исландия /7 позиция/ и Неапол, Италия /8 позиция/. След София е Варшава, Полша /19 позиция/ и други европейци няма.
Ясно е, че водещият двигател на авиационния растеж през следващите 20 години ще е азиатско-тихоокеанския регион, откъдето ще летят половината от глобалните пътници, сочат прогнозите на IATA. По маршрутите в този регион ще бъдат превозени нови 2.1 милиарда пътници годишно до 2036 година за общ пазарен дял от 3.5 милиарда. Китай е водещ пазар в региона, където ще бъдат добавени 921 милиона пътници през следващите 20 години. Предвид този растеж не е случайност, че летищата в страната преживяват такъв бум, което води до развитие на туризма и подем в икономиката.
Класацията, подредена по данни от Sabre, включва 11 летища от Китай, като водещ показател е броят превозени пътници.
На върха през 2017 е летище Жухай Джинван /Zhuhai Jinwan/, което обслужва град Жухай в провинция Гуандон, където се провежда и най-голямото китайско авиоизложение на всеки две години. През 2017 през летището са преминали 9.4 милиона пътници, или с 2.5 милиона повече от предходната година.
Ето и пълната класация:
Място | Летище | Държава | 2015 | 2016 | 2017 | Ръст |
1 | Zhuhai Jinwan (ZUH) | China | 5,389,708 | 6,897,182 | 9,425,951 | 36.66% |
2 | Nanchang Changbei (KHN) | China | 8,008,410 | 8,325,413 | 11,212,161 | 34.67% |
3 | Shijiazhuang Zhengding (SJW) | China | 5,871,770 | 7,966,869 | 10,528,364 | 32.15% |
4 | Netaji Subhas Chandra Bose (CCU) | India | 13,030,518 | 15,626,590 | 20,167,698 | 29.06% |
5 | Quanzhou Jinjiang (JJN) | China | 4,203,962 | 4,774,496 | 6,118,876 | 28.16% |
6 | Hohhot Baita (HET) | China | 7,507,373 | 8,575,653 | 10,969,050 | 27.91% |
7 | Keflavík (KEF) | Iceland | 4,479,125 | 6,458,750 | 8,260,949 | 27.90% |
8 | Naples (NAP) | Italy | 5,881,079 | 6,438,858 | 8,134,492 | 26.33% |
9 | José Martí (HAV) | Cuba | 3,612,477 | 4,528,945 | 5,713,859 | 26.16% |
10 | Yinchuan Hedong (INC) | China | 5,768,529 | 6,741,837 | 8,505,613 | 26.16% |
11 | Tianjin Binhai (TSN) | China | 13,312,499 | 16,494,251 | 20,711,697 | 25.57% |
12 | Taiyuan Wuxu (TYN) | China | 9,706,121 | 10,360,632 | 12,980,259 | 25.28% |
13 | Hefei Xinqiao (HFE) | China | 6,937,091 | 7,769,932 | 9,690,716 | 24.72% |
14 | Yantai Penglai (YTN) | China | 5,008,715 | 5,863,162 | 7,286,740 | 24.28% |
15 | Sofia (SOF) | Bulgaria | 3,949,680 | 5,032,938 | 6,206,400 | 23.32% |
16 | Beijing Nanyuan (NAY) | China | 5,096,585 | 4,831,917 | 5,946,886 | 23.08% |
17 | Pune (PNQ) | India | 5,115,389 | 6,412,416 | 7,837,331 | 22.22% |
18 | Halim Perdanakusuma (HLP) | Indonesia | 2,490,343 | 6,520,307 | 7,934,520 | 21.69% |
19 | Warsaw Chopin (WAW) | Poland | 9,821,562 | 11,150,901 | 13,519,572 | 21.24% |
20 | Medina (MED) | Saudi Arabia | 3,903,934 | 5,231,433 | 6,300,638 | 20.44% |