Първият безпилотен самолет-дрон Zephyr, захранван със слънчеви панели, летящ на много голяма височина и изпълняващ сателитни мисии, излезе от поточната линия във Фарнбъро, обяви Airbus на авиосалона край Лондон.
Първият апарат серийно производство от програмата, излязъл от най-новия завод на Airbus Defense and Space във Фарнбъро започна тестови полети над Аризона на 11 юли 2018.
Airbus има две модификации на Zephyr за различни товари.
Zephyr S е с размах на крилете 25m и тежи под 75kg. Може да носи до 5kg товар.
По-големият модел, Zephyr T в момента е в процес на разработка. Той е с размах на крилете от 33m и тежи 140kg. Товароподемността му ще бъде по-голяма.
Airbus présente Zephyr, un drone-satellite à énergie solaire https://t.co/HmFCYJENRO #AFP pic.twitter.com/txw9eIhVMZ
— Agence France-Presse (@afpfr) July 18, 2018
„Единственият самолет, който може да стигне тази височина е Конкорд”, съобщава Airbus. „И само военните U2 и SR-71 Blackbird са в състояние да постигнат подобна оперативност”.
Засега най-дългия полет без презареждане на Zephyre е над 2 седмици. Идеята е апаратът да може да остане в стратосферата до 3 месеца, преди да бъде приземен с операция, която продължава 30 часа.
We have opened the doors of our Zephyr production facility at @FIAFarnborough today. It’s the first serial HAPS production facility in the world and home to the record breaking Zephyr. #stratospheric pic.twitter.com/t3Gdyc70fZ — Airbus Defence (@AirbusDefence) July 17, 2018
Псевдосателит
Zephyr е псевдосателит, High Altitude Pseudo-Satellite /HAPS/.
Безпилотният самолет-дрон ще се произвежда във Великобритания.
След неуспеха да си направи собствен сателит с проекта Aquila, Facebook обяви, че иска да си партнира с Airbus и други компании, за да предостави връзка с интернет за повече хора.
Заводът Kelleher на Airbus Defense във Фарнбъро носи името на покойния Крис Келъхър, изобретателят на Zephyr и се смята за първата в света поточна линия за серийно производство на HAPS.
Министерството на отбраната на Великобритания вече поръча три Zephyr S. Производителят предвижда и използването му за граждански цели – и да го продава на телекомуникационни компании.
Снимка: Airbus.