Създаването на нови нискоразходни превозвачи се превърна в модерна тенденция. Създаването на презокеански нискоразходни превозвачи обаче, е рискован бизнес. Това очевидно не може да уплаши инвеститорите в нова белгийска авиокомпания, която възнамерява да се позиционира на силно конкурентния пазар между Европа и Азия.
Air Belgium не само е склонна да поеме риска, но и ще го направи с двойка доказано неефективни спрямо актуалната бизнес среда четиримоторни Airbus A340, оставени в наследство от фалиралия белгийски национален превозвач Sabena. И също, с не особено атрактивна ливрея… но това си е наше мнение.
Акционерите
Капиталът на авиокомпанията, която ще се базира на обновеното летище Брюксел-Юг /Шарлероа/, е 20 милиона евро, поделени между пет акционери.
- 3T Management & Associates – белгийски инвестиционен фонд /19.9%/
- Регионална инвестиционна камара на Валония /12.5%/
- Federale Participatie – en Investeringsmaatschappij – федерален инвестиционен фонд /12.5%/
- Sabena Aerospace /5%/
- Aviation Investment Holding (AIH) /49.9%/
За председател на борда на директорите е избран Ерик Бош, представляващ Регионалната инвестиционна камара на Валония. Няколко миноритарни акционери са базирани в Хонг Конг, която е и първата дестинация на компанията.
Плановете
Air Belgium получава сертификата си за авиационен оператор едва на 3 март тази година, а на 13 март вече започва да продава билети за първия си маршрут: Брюксел /Шарлероа/ – Хонг Конг. Амбицията на превозвача е да стартира полетите на 30 април, като в първата половина на месеца извършва два пробни полети с плащащи пътници. Приходите от тях от малко над 13 500 евро са дарени на фондация за развитие на Валония.
Заради политическите разногласия между ЕС и Русия и санкциите обаче, руската страна отказва да даде права за прелитане над нейна територия и авиокомпанията е принудена да отмени планираните полети. На 18 май е постигнато споразумение с Москва и сертификатът ще бъде издаден до края на месеца.
Новата дата за първия полет до Хонг Конг е 3 юни, като е много вероятно да бъде спазена. Заради проблемите, превозвачът е принуден да оптимизира разписанието си, като ще лети два пъти седмично по линията през юни и три пъти от юли до септември. От октомври полетите трябва да стигнат 4 седмично. Цените на билетите на уебсайта airbelgium.com започват от EUR 235 двупосочно, което си е сделка. Разбира се, без багаж и други удобства за този почти 12 часов полет.
[foogallery id=“2064″]Самолетите
Авиокомпанията засега разполага с 2 добре облетяни Airbus A340-300, които един от акционерите, Сабена, не успя да реализира дори на лизинговия пазар след фалита си през 2001 година. През юни и юли тази година към флота ще бъдат добавени още 2 самолета от същия тип. Конфигурацията на машините е с по 303 места, разпределени в три класи – Бизнес, Премиум Икономична и Икономична. Далечината на полета е 13 500 км, съвсем достатъчни за покриването на повечето основни дестинации в Далечна Азия.
Избраният маршрут е с високо бизнес затоварване, което напълно оправдава наличието на бизнес класа на борда на иначе low-cost авиокомпанията /още снимки в галерията/
Засега нещата изглеждат добре, като Air Belgium ще е добре дошла да разнообрази иначе скучния синкаво-розов фон на бюджетното брюкселско летище. Конкуренцията засега е слаба с едва 6 полета седмично между Брюксел и Хонг Конг от основното летище, особено предвид тройната цена.
Желаем им успех!
снимки: Air Belgium