Глобалните инвеститори в инфраструктура сигурно са забелязали съобщението, че Airports Authority of India може да приватизира някои печеливши летища.
Развитието и разрастването на активите на летищата в Индия обаче ще изисква инвеститорите да вземат важни решения около бизнес модела.
Първо, за всяко летище ще бъде важно да реши дали основният източник на приходи ще бъдат авиационните или неавиационните дейности.
Авиационните приходи са тези, които летищният оператор получава от наеми на терминала, такси за кацане и излитане и други дейности, които предоставя на авиокомпаниите.
Неавиационните приходи са от търговия, паркинги, хотели и бизнес паркове.
На летищата в Индия, поради ниските доходи на глава от населението в страната, неавиационните приходи от пътниците ще бъдат сравнително ниски и ще се повишават само ако се вдигнат доходите. Освен това някои от летищата, предложени за приватизация, ще обслужват главно вътрешното търсене, което ще доведе до по-ниски приходи от търговия на пътник.
Затова за инвеститорите доходите от активите ще зависят от авиационните приходи. За някои летища развитието на имоти за създаване на критична маса от неавиационни активи ще бъде от ключово значение, за да станат печеливши. Затова ще бъде важен изборът на бизнес модел, защото най-важната стока ще бъде земята.
Изграждането на неавиационни активи би означавало, че аков бъдеще ръстът на пътниците се повиши, ще има по-малко земя за разширение на терминалите и пистите. От друга страна, непострояването на неавиационни активи би довело до по-голямо предлагане на земя, но и до по-слаби приходи. За динамична икономика като Индия прогнозите за ръст на пътниците, съчетани с изключителното управление на недвижими имоти би било важно за постигане на оптимална възвръщаемост.
Indian domestic aviation traffic has grown between 18-20% p.a. over the last 4 years. With airlines placing orders for 900+ aircraft, Govt aims to expand total capacity 5 times to handle 1 bn trips p.a. via the new scheme – NABH Nirmaan with Rs. 3 lakh cr of investments.
— Jayant Sinha (@jayantsinha) May 2, 2018
Второ, инвеститорите ще трябва да изберат типа летище, което ги интересува. Има такива, където пътническият трафик е над капацитета, има и летища, които са в растеж и за които инфраструктурата не достига. Летищата, опериращи при свръхкапацитет често имат нужда от капиталови разходи за разширение на инфраструктурата. Такива разходи могат да донеса ръст на пътническия трафик, но и по-рискови инвестиционни предложения. От друга страна придобиването на летище, което все още оперира при недостатъчна инфраструктура ще изисква разширение.
Трето. С разгорещяване на дебата за приватизацията, инвеститорите ще бъдат под натиск да използват модела, който правителството предлага за развитие на летищата. Инвеститорите би трябвало да изискат яснота относно политиките за всички летища, които ще бъдат приватизирани с модел, изискващ 30% от неавиационните приходи да се използват за кроссубсидиране на авиационните разходи. Обратното на този механизъм, в който неавиационните приходи се използват, за да покриват авиационните разходи е схема без субсидиране.
Indian Airport Authority управлява 125 летища
Правителството би трябвало дабалансира между поддържане на минимални такси на пътник спрямо обратната възможност, която би донесла най-големи приходи за летището.
Ако летищата се нуждаят от значителни разширения и следователно –големи капиталови разходи, най-доброто решение би било да следват хибридния модел.
Регулатори, летища и авиокомпании биха могли да се договорят и кой механизъм работи най-добре. Разговорите за приватизацията на летищата в Индия вече започнаха.
На фона на растящия въздушен трафик и икономическите ползи, създавани от летищната инфраструктура, сега е точния момент за приватизацията на летищата, за да се генерира капитал за развитие на нова инфраструктура в Индия. За инвеститорите летищата са клас активи, заслужаващ вниманието на тези, които са убедени в успеха и ръста в Индия в следващите няколко десетилетия.
Авиационният сектор в Индия в момента расте с около 28%, съобщи на 2 май 2018 министърът на гражданската авиация на Индия Джаянт Синха, цитиран от Indiatimes.
Снимка: India Airport Authority.