Автомобилната индустрия вече има предводител на своята електрическа революция, но в авиацията борбата за лидерството в тези разработки продължава. Компании, като Airbus и Siemens напредват с тестовете на изцяло електрически летателни машини, но за едните това са само концептуални решения, а за другите опити да навлязат в индустрията на самолетните двигатели.
Една американска компания, Bye Aerospace обаче, е вече на финалната права преди първия полет на своя изцяло електрически Sun Flyer 2. Това е лек тренировъчен самолет с двуместна, и отскоро четириместна версия, разработван от 2014 година в пълно съответствие с новите изисквания на FAR 23 за пазарна реализация. Идеята зад модела е да се осигури напълно чист тренировъчен самолет, разчитащ на възобновяема енергия, с който разходите за полетен час да спаднат няколко пъти.
7 пъти по-евтин полет
Например, в сравнение с най-популярния тренър – Cessna 172 със средна цена за полетен час от около $88, Sun Flyer ще лети с разход от около $14/час. Четириместната версия може се оперира за около $19.80/час, срещу $122/час при близката по характеристики Cessna 182.
Зад всичко това се крие модерна, напълно електрическа задвижваща система с 6 литиево-йонни батерии, която управлява директно напълно композитното витло. Производителността на двигателя се контролира от електронна система, която гарантира оптимално разходване на енергията в батериите. Електрическия дизайн позволява значително намаляване на паразитното съпротивление, като размерът на фронталната носова част е значително намален, поради умалените размери на двигателя и необходимостта от много по-малки отвори за вентилация. Ефективността на витлото също е подобрена, благодарение на увеличената площ на лопатките, в сравнение с конвенционалните двигатели. Самолетът е почти изцяло конструиран от въглеродни влакна. В кокпита се използва iPad за инструментален панел, показващ работата на мотора, батериите и авиониката.
Всичко това гарантира, че Sun Flyer няма да има никакви въглеродни емисии и създава нова, революционна ниша в лекото самолетостроене.
Първи полет на батерии и таланти
Тест-пилотът на Sun Flyer вече изпълнява тестове по рулиране на земята, като много скоро се очаква да вдигне самолета и във въздуха.
Всичко това съвсем не е изненадващо, защото CEO-то на компанията Джордж Бай е привлякъл в борда бившия президент на Cessna Aircraft, Чарли Джонсън. Самият Бай е бивш ръководител на Javelin. Компанията аутсорсва почти всички дейности, включително инженеринг, маркетинг, юридическо обслужване и администрация, за да максимизира ефикасността и да капитализира привлечените таланти от други производители, като Mooney Aircraft, Euralair, Remus, Adam Aircraft и Redbird Flight Simulators.
Още параметри
Sun Flyer ще може да лети със скорост до 120КТ в продължение на до 3.5 часа, задвижван от 80kW мотор. Окончателния избор на доставчик на този мотор все още не е направен, въпреки че се очаква официално потвърждение, че това ще бъде компанията Electric Power Systems, която участва и в разработката на батериите за самолета.
Панелите с авиониката са на Avidyne, кабината осигурява над 185-градуса видимост, оборудването включва аварийна балистична парашутна система /подобна на Cirrus/, а моторът тежи само 22кг. Двуместната версия тежи 862 кг, изкачва с 1150fpm и има вместимост за 220 кг екипаж и товар.
снимки: Bye Aircraft