Днес летенето се смята за съвременен начин на пътуване, но много авиокомпании се връщат към миналото.
След като върна в експлоатация най-стария самолет във флота си, Junkers Ju-52, Lufthansa се готви да направи същото с един Lockheed L-1649A Starliner от 1957 и активно работи по възстановяването на Boeing 737 Landshut от 70-те.
Леля Ju
След като Lufthansa ремонтира класическия Ju52 D-AQUI, наричана Леля Ju, тя направи няколко почетни кръгчета в чест на стоте хиляди посетители през юни.
Самолетът Junkers Ju-52 на германската Lufthansa Berlin Foundation е най-старият във флота на превозвача.
Преди и след Втората световна война това е работният кон на много авиокомпании и ВВС по света.
Такива са построени хиляди и все още летят. D-AQUI е част от Lufthansa от 1984.
Каква е историята му?
Построена в Десау, Леля Ju полетял за пръв път през 1936 с Luft Hansa, германската авиокомпания от преди войната, предшественик на сегашната Lufthansa /въпреки че втората не е приемник на първата/.
Следващите 20г. лети в Германия и в Норвегия, където е преоборудвана за приводняване. През 1955г. е изведена от експлоатация и понеже е твърде голяма за музея в Осло, е продадена в Южна Америка.
Там лети за флота на Еквадор от 1957 до 1963г.
Краят й наближава, когато е изоставена на слънцето и дъждовете в края на летището в Кито..
Докато американски авиационен ентусиаст не я спасява през 1969.
В САЩ получава ново име: Желязната Ju и участва във въздушни демонстрации в Средния Запад до 1984, когато пилоти на Lufthansa за забелязват в окаяно състояние на летище в южните щати и компанията я купува.
Леля Ju е с три 9-цилиндрови Pratt & Whitney, PW 1340 S1 H1G Wasp. С 16 пътници и 4-членен екипаж може да лети с едно зареждане 4 часа и 20 минути.
Ремонтът
Ремонтът на Леля Ju е извършен от авиоинженерите и авиотехниците в Lufthansa Technic Хамбург и специалистите по реставрация на исторически самолети Kaelin Aero Technologies.
Специалистите в Германия внимателно реставрират класическата машина, направена от алуминий, обявена за първия исторически самолет, одобрен за търговски полети.
Целият летателен сезон на 2016 е посветен на работа по самолета, още по-трудна, след като Уго Юнкерс не оставя никаква документация по подмяната на резервни части през 30-те години, за разлика от всичката друга документация на Junkers, която механиците още използват и до днес.
Във втория ремонт след прибирането си в Германия, след 120 000 превозени пътници и 5000 часа във въздуха, големи алуминиеви сегменти са подменени с нови.
В началото на „третия си живот“ Ju-52 направи тестов полет на 9 май 2017 на летището в Хамбург, както и интензивни изпитания на спирачки, двигатели и електроника.
През лятото на 2017 билет за историческия самолет Ju52 за полет от 30, 45 или 60 минути струваше 239, 319 или 399 евро.
Junkers
С Ju 52, Junkers се превръща в най-успешния производител в света на граждански самолети и остава на върха дълги години. От 1932 Junkers прави 5000 самолета за 30 авиокомпании в 25 страни по света.
В България първият граждански полет по редовната въздушна линия София – Бургас на 29 юни 1947г. е изпълнен със самолет Юнкерс 52 (Junkers 52).
Снимка: Lufthansa