Много от големите летища по света са истински ад.
С едно видимо изключение – не случайно за четвърта поредна година летище Чанги в Сингапур е водещо в класацията на най-добрите летища в света… за пътниците. Чанги наистина е малко късче от авиационния рай – на покрива има басейн с почти олимпийски размери, 24-часово кино, градина с екзотични пеперуди и два спа-комплекта. И всичко това е обградено от истински, живи тропически градини, които бързо те карат да забравиш, че се намираш в строго-охранявана кутия от бетон и стъкло и се готвиш да пътуваш в херметизирана алуминиева тръба.
Та, представете си сега, че сте в управителния съвет на летище Чанги и сте решили, че трябва още веднъж да надскочите постиженията си…? Трябва да сте смели, дръзки, да имате топки и да извикате WET. Това е компанията, която стои зад дизайна на някои от най-пищните водни творения в света, като фонтаните на Бурж Халифа, тези на хотел Беладжио в Лас Вегас или олимпийския комплекс в Сочи. През 2018 се очаква да е готов и пуснат в експлоатация новият терминал на летището, конструиран от архитекта Моше Сафдие и точно там ще се намира The Rain Vortex – най-големият водопад на закрито в света. Строителството на стъклената сграда, в която ще се намира водопада започна това лято и вече се вижда контура на основната й тороидна форма от стъкло. Казано по-простичко, сградата прилича на огромен геврек, през центъра на който пада огромен водопад с височина на 9-етажна сграда, за да падне в нещо, което прилича на втори водопад започващ от приземния етаж. За още по-голяма тръпка, от WET предвиждат и стилно светлинно шоу, с което водопадът ще блести всяка нощ. Уверяваме ви, че никой никога не конструирал нещо подобно, а 3D плановете го доказват.
И понеже никой досега не е правил дупка в огромен стъклен геврек, пред която да пуска тонове вода в минута, тук е моментът, в който инженерите започват да се притесняват. Подобен водопад би създал собствен микроклимат, включително турбуленция на въздушните маси, огромно количество влага и други проблеми, които ще се материализират в горещ и влажен въздух във вътрешността на терминала. За целта WET и инженерите правят стотици проучвания на въздушните течения през дупката, за да стигнат до поредица от гениални решения, които ще намаляват скоростта на водопада, а оттам и неприятните странични явления, които биха развалили репутацията на най-великото летище на света.
Тук ще избегнем многото технически подробности около крайното решение, но няма как да не обърнем внимание на това, че компании като WET избират все проекти в изключително предизвикателни райони на света – Дубай, Лас Вегас… Още от името на проекта Rain Vortex става ясно, че вдъхновението идва от дъжда. В Сингапур често има проливни тропически валежи, а водовъртежния водопад ще разчита именно на водата от тези валежи, която ще се събира на покрива. По време на силни валежи потокът може да достига до 10 000 литра в минута. Възможността за използване и рециклиране на дъждовната вода е ключова за Сингапур, защото държавата-град няма много локални източници и разчита на внос на вода за гражданска консумация от Малайзия, което пък е източник на политическо напрежение между двете страни.
Летище Changi е не само най-чистото, добре организирано, подредено и приветливо летище в света, но и пример за това как може да се развива устойчива транспортна инфраструктура, която да е еднакво удобна за всички ползватели – от търговските компании до крайните потребители, които със сигурност още години наред ще избират сингапурското летище за безусловен лидер в тази игра.
по материали от wired
[foogallery id=“722″]