Германия има репутацията на високотехнологична, високоефективна и изключително прецизна държава, в която строителството на каквото и да било е по най-високите стандарти за качество, а сроковете се спазват. Е, да, ама не съвсем.
Изключението от правилото ви посреща не където и да е, а в самото сърце на страната – столицата Берлин, при това под формата на грандиозен фарс, в какъвто се е превърнало новото, иначе свръхмодерно летище Берлин-Бранденбург (BER).
Първоначално планираната дата за откриването на летището вече отдавна всички са забравили, но тя беше насрочена някъде за октомври 2011. От тогава насам проектът е буквално пропит от забавяния, а сметката е вече с над 5 милиарда евро над планирания бюджет, ако може да се вярва на германските медии (а на доста от тях може, за разлика от българските). За голямото откриване се спрягаха поне 5 различни дати във времето – от 2011, през март 2013 и ноември 2016, та до последните заглъхнали фанфари през юни 2017. Последното обещание е, че някой ще прерязва лентички някъде през 2018 – седем години след планираното откриване, но едва ли бихте си заложили спестяванията на такъв облог.
Какво се обърка?
Когато кацаш на бившото източноберлинско летище Шьонефелд (Schonefeld SXF) през последните вече 4 години първото, което ти прави впечатление е чисто новата писта и още по-новата и лъскава терминална сграда, която се вижда от нея, поне през деня. Нощем е не по-малко впечатляващо, защото вече над година всичко това е осветено, мигат всевъзможни сигнални светлини по кули и ръкави, перонът е осветен, но нещо със сигурност не му е в ред…
О, да… няма нито един самолет!!! Добре де, понякога има по няколко бизнес джета на отдалечените паркоместа или 1-2 по-големи самолета от северната страна на Терминал А, но те го използват само за скъпоплатен паркинг и нищо повече.
Големите проблеми за проекта започват през 2012, когато церемонията по откриването в присъствието на канцлера Ангела Меркел и към 10 000 гости трябваше да бъде отменена само няколко дни преди посочената дата, заради проблеми с тестовете на пожарните аларми и всмукателната система за дим. Това се оказва само кърфицата на върха на айсберга, защото от този момент нататък са открити всевъзможни технически и други проблеми около летището, в сравнение с които пожарната аларма е празник. В един от многобройните си репортажи по темата Дойче Веле съобщава, че поне 90км кабели са неправилно инсталирани, а над 4000 врати са неправилно номерирани, ескалаторите са твърде къси, а аварийната отсечка до пожарната служба е продънена. Според вестник Ди Велт и покривът на сградата на терминалите се е оказал два пъти по-тежък от позволеното тегло.
И ако това не ви е достатъчно, през 2014 изплуват основателни съмнения за свирепа корупция около проекта. Отново според Дойче Веле главният планьор на проекта изобщо не бил инженер, а самозванец. Има и обвинения в това, че един от информаторите на властите за нередностите, е бил отровен. Второто все още се доказва, но съвсем не е изключено. Следва падане на глави – бившия кмет на Берлин Клаус Воверайт, който става известен с фразата си, че „градът ни може да е беден, но секси“, е принуден да се оттегли, главно заради фиаското с летището. Изритани и впоследствие разследвани са и още служители на местната администрация и транспортното министерство. Междувременно обаче, строителни компании, малки превозвачи и магазини, които вече имат договори за обслужване на летището – фалират. Цялото фиаско струва на германския данъкоплатец по около 1 милион евро на ден през последните повече от 5 години.
И сега какво?
От прозорците на кацащите самолети новото летище изглежда напълно завършено. Самолетите за Шьонефелд използват новите паралелни писти, гладките нови пътеки за рулиране и от време на време го ползват за паркинг. Вярно, обикалянето на целия цирк от пистата до сградата на старото летище отнема около 10 минути, но това е достатъчно време да се замислиш колко катастрофално може да се развие един иначе добър проект, имащ за цел да върне Берлин на авиационната карта на Европа с модерно и удобно летище, което не само да замени сегашните Тегел /в гъсто населената западна част на града/ и Шьонефелд, но и почти да удвои общия им капацитет с полети до всички континенти.
Още по-неприятното в случая е, че дори новото летище да отвори днес, като поеме трафика от Тегел и Шьонефелд, то още на първия ден капацитетът му ще бъде изпълнен на 100%. През последните 7 години трафикът към летищата в Берлин е нараснал с над 50%, а на SXF се наложиха спешни реконструкции и временни разширения на терминала, който не може да поеме избухналия low-cost трафик. Затова оператора на аеропорта вече мисли и за разширяване, както се вижда от видеото. Но като се има предвид, че настоящият проект се превърна в посмешище за цяла Германия, а и пред света, едва ли някой вече смее да бъде оптимист, че BER може някога да се превърне във водещ европейски авиационен хъб.
Сагата едва ли ще приключи много скоро, защото работници „на обекта“ не се виждат отдавна, а повечето процедури са замразени, докато текат много разследвания за нередности. Откриване през 2018 звучи амбициозно, но и доста съмнително на този фон. Голям удар за икономическото развитие на столицата и бъдещето на BER е и банкрута на Air Berlin – базираната на Тегел (TXL) авиокомпания, втора по големина в Германия, в топ 10 на Европа и най-голям превозвач от града. Фалитът дойде след спирането на финансовите инжекции от мажоритарния собственик Etihad. Засега червено-белите самолети изпълняват разписанието си на доизживяване и след гласуване на извънредна държавна помощ. За активите й обаче, вече точат нокти лешоядите, сред които Lufthansa, която отказа да изкупи компанията, а предпочита само да вземе част от по-запазения флот, и Fly Niki, които също искат да се сдобият със самолети на безценица. Докато няма яснота за съдбата и пускането на Берлин-Бранденбург нито Луфтханза, нито други превозачи ще могат да конкретизират планове за евентуално разширяване на операциите си към немската столица.
снимки: wikimedia.commons | berlin-airport.de | avioforum
[foogallery id=“666″]