Това е Stratos 714 – самолетче, което попада в категорията VLJ (Very Light Jet) и се разработва вече 10 години. Потенциалните му конкуренти на пазара към момента са Cirrus Vision Jet и Honda Jet. Други самолети едва ли могат да мерят сили точно в тази категория. И докато шумът около „Ламборгинито“ на малките частни самолети, както определиха Cirrus Vision беше много голям след представянето му през юни 2017, първата поява на Stratos 714 можеше и да остане незабелязана, ако не беше се състояла точно на Oshkosh AirVenture 2017 – най-голямото авиошоу в леката авиация в света.
Всичко около този самолет започва с един разговор между сегашния CEO на компанията Майкъл Лемар и главния технологичен директор Карстен Съндин, които просто имат мечта да построят нещо яко. На Ошкош всички са впечатлени не само от характеристиките на самолета на хартия, но и от реалния му външен вид и демонстрирани способности. 714 е машинка, която видимо предизвиква усмивки. Както казва при представянето Лемар, идеята е била да се проектира самолет, който да може да покрие до 1500 морски мили със скорост от 400 възела. Това се случва с четирима пътници на борда на височина от 41 000 фута.
Засега компанията продължава да работи върху прототипите на 714, които се оборудват с двигател Pratt & Whitney JT15B-5. Първият от тях вече има над 60 полетни часа. Крайната цел е сертификацията да завърши с двигател P&W 535E, който е се използва и на Phenom 300. Следващите стъпки за 714 са още тестове, тъй като на екипа предстои още много работа, но дотук всичко се развива според първоначалните планове, заложени от основателите на компанията. По всичко личи, че самолетът ще окаже яростна конкурентна съпротива на прехваления Cirrus Vision Jet, а и на други реактивни VLJ от същия клас, като Honda Jet и Phenom 100. Въпреки че продължава да трупа часове и да узрява, Stratos все още не приема поръчки за 714, но според резултатите от тестовете до края на годината и този процес може да бъде стартиран в началото на 2018.
Дотук концепцията доказва първоначалната идея по всички показатели. Прототипът е оборудван с авионика от Garmin Series 1000X, но това не означава, че самолетът ще се предлага и пазарно с този комплект. Преговаря се и с други производители, като Avidyne и Honeywell. Системите са разработени за максимално опростени режими на работа и минимално натоварване на пилота. Автоматизацията ще се внедри практически във всички полетни системи, което според създателите е допълнителна гаранция за сигурност, защото до 2015 76% от инцидентите в леката авиация са се дължали на пилотски грешки.
714 разполага с херметическа кабина и оборудване с кислород за полети на височина до 41 000 фута /12 500 метра/. Предимствата на полетите на по-големи височини са в подобрената ефективност, по-голям обхват и възможност за полет над метеорологичните явления. Според създателите му, тези подобрени характеристики ще позволяват на самолета да прелита почти цялата територия на континенталните САЩ, а също Европа и Австралия.
[foogallery id=“551″]