Ако още не сте разбрали, втората по големина авиокомпания в Германия стартира процедура по обявяване на несъстоятелност в търговския съд на немската столица. В официалното си съобщение превозвачът обявява, че мажоритарния акционер Etihad Airways от Абу Даби е информирал ръководството на авиокомпанията, че повече няма намерение да осигурява финансова подкрепа. Etihad притежава 29% от акциите на Air Berlin и осигуряваше финансови инжекции от 2011 година. Междувременно германското федерално правителство обяви, че ще осигури мостов кредит, с който да се осигури извършването на полетите в средносрочен план. По този начин всички полети на Air Berlin и австрийската му дъщерна компания Niki ще продължат да се осъществяват по разписание. Федералния заем е на стойност 150 милиона евро и има за цел да остави авиокомпанията на повърхността. Без него превозвачът, който е част от алианса One World, трябваше да прекрати операциите си незабавно.
В съобщението на правителството има друг, още по-интересен момент, в който се твърди, че „преговорите за изкупуването на активите на Air Berlin от Lufthansa и друга авиокомпания са в много напреднала фаза, като се очаква финализирането им в рамките на няколко седмици.“ В паралелно съобщение Lufthansa потвърди, че заедно с германското правителство подкрепя усилията за преструктурирането на Air Berlin, докато обсъжда варианти за придобиване на части от бизнес групата на превозвача.
Какво се случва с европейските активи на Etihad?
В най-лоша позиция в цялата сага се намира Etihad, за която това е трети превозвач, в който авиокомпанията притежава дялове и има финансов интерес, който или фалира или бива продаден. Наскоро Alitalia, също частично притежавана от Etihad, влезе в процедура по несъстоятелност, а друга авиокомпания от групата им в Европа – Darwin /Etihad Regional/ беше продадена на Adria Airways от Словения. Още една сделка с европейския превозвач – тази за Aer Lingus – изобщо не стигна до реализация. Etihad успя да изкупи дялове в ирландския превозвач, които стигнаха 4.1% през 2012, но по-късно Aer Lingus реши да стане част от международния конгломерат IAG /International Airlines Group/, в който водеща роля имат British Airways и Iberia.
Засега привидно стабилен остава делът на Etihad в Air Serbia, която дори записа малка печалба през 2016. Големите европейски инвестиции на Etihad обаче не дадоха резултат и само изпразваха касите на превозвача, докато трафикът към Абу Даби така и не порасна достатъчно, в сравнение с този на конкурентите Emirates и Qatar Airways. Стратегията на CEO-то Джеймс Хоган /който идва от Qantas/ да придобива дялове в други авиокомпании, вместо да купува още 100 самолета, дадоха по-добър резултат на азиатските пазари, където Etihad участва в индийската Jet Airways и Virgin Australia, но намеренията за европейска експанзия се провалиха доста шумно.
Първи реакции в сектора, разбира се, от Ryanair
На фона на всичко, което се случва около Air Berlin гръмогласно /както винаги/ се намеси и най-голямата нискоразходна авиокомпания в Европа – Ryanair, която протестира срещу потенциалното изкупуване на активи във фалиращия превозвач от Lufthansa. Ирланците обвиняват германското правителство в заговор за „спасяване“ на Air Berlin и внасят жалби както в немския регулатор по конкуренцията и анти-монополите, така и в Европейската комисия. Според Райнеър фалитът на Еър Берлин е изфобрикуван, така че Луфтханза да погълне компанията без да поеме дълговете й.