Докато в най-различни територии не спират да го тролват, единственият сериен изтребител от пето поколение F-35 Lightning II отбеляза поредното си забележително постижение – 100 000 летателни часа без нито една катастрофа! Много голяма рядкост при подобни ключови и мащабни програми за разработка на нови самолети и най-вече нови технологии. Това съвсем не означава, че самолетът няма инциденти, като трите големи пожара, които го сполетяха, един от които в полет. Нито един самолет обаче не е загубен при удар със земята и няма загинали пилоти. Всичко това контрастира драстично с други изтребителни програми, особено разработваните по време на Студената война, при които има много повече и по-сериозни инциденти и загуба на живот.
100 000 летателни часа е нещо като маркер, първо ниво на статиската за представянето на даден самолет и най-вече брой на инцидентите, които е записала една все още не узряла програма. До момента F-35 има записани само три инцидента от т.нар. Клас А – дефинирани от американското министерство на отбраната като такива, при които са нанесени материални щети за над $2 милиона и/или е предизвикана смърт или постоянна неработоспособност на част от екипажа.
- Така например през 2014 година един F-35A се запалва при подготовка за излитане във ВВС базата Еглин в Щатите. Пилотът успява да изгаси двигателя на самолета и се измъква невредим.
- През септември 2016 се запалва друг F-35A, след като силен попътен вятър на земята връща горещата струя към двигателя. При този инцидент има пострадал пилот, който получава леки изгаряния по шията, лицето и главата.
- През ноември 2016 един F-35B на военноморските сили се запалва по време на полет, но пилотът успява успешно да приземи машината, която въпреки аварията ще полети отново до края на на 2017.
- Сред днешните изтребители на въоръжение в американските ВВС F-15 Eagle има общ коефициент на инцидентите от Клас А от 2.36 на 100 000 летателни часа, като пикът им е в ранните години от летателната кариера на този тип самолети и сравнително ниско ниво на инциденти 10 до 30 години след като получава оперативен статут. Друг изключително популярен и също толкова оспорван проект, като F-22 Raptor има относително високо съотношение от 5.49 инцидента на 100 000 летателни часа.
Сред самолетите, които F-35 трябва да замени на бойна служба, сравнението е изключително в негова полза, като дори се отбелязва подобрение в незрялата фаза на разработката по програмата. Във военноморските сили F/A-18 Hornet има средно 2.84 инцидента от Клас А на 100 000 летателни часа между 1990 и 2013 година, докато F-16 има общо съотношение от 3.45/100 000 през целия си експлоатационен период. Една от най-проблемните програми в историята на модерната западна военна авиация е AV-8B Harrier, който към 2012 година /до когато има официални данни/ има съотношение от 11.44/100 000. Това е важно сравнение, защото от времето на този първи масов изтребител с вертикално излитане и кацане F-35B е едва втората толкова мащабна програма, която включва STOVL /Short Take-off and Vertical Landing/ и VTOL /Vertical Take-off and Landing/ модели.
В ранните години на свръхзвуковите изтребители инцидентите от Клас А са много, много повече и по-катастрофални от нивата в днешни дни. През 60-те години на миналия век F-100 Super Sabre например има 21/100 000 сериозни инцидента, а от общо 2 294 такива самолета във флота на американските ВВС 889 са загубени при инциденти.
Най-опасен от всички изтребители от ерата след Втората световна е F-104G Starfighter. Това е вариант на F-104 на въоръжение в западногерманските ВВС, който има потресаващите 104/100 000 инцидента. Луфтвафе губи цели 30% от флота при инциденти!
Сега, в сравнение с тези данни, а и тези от следващия период на Студената война спокойно можем да твърдим, че F-35 е един изключително сигурен самолет. Той е по-надежден дори от най-новите попълнения в американските ВВС, като F-22 Raptor. Още по-забележителното е, че няма нито един случай, при който самолет от този тип да е загубен, поради пожар, катастрофа или каквато и да било друга сериозна причина, свързана с конструктивен, летателен или софтуерен дефект. Точка.
– по материали от popularmechanics.com | lockheedmartin.com | janes.com
– снимки: lockheedmartin.com | wikimedia.commons