Да, Ryanair наистина отправи „необвързваща“ оферта за изкупуването на акциите на серийно фалиращата Alitalia, но дали наистина най-голямата авиокомпания в Европа има намерение да спасява италианския превозвач?
През май 2017, Alitalia поиска специално администриране и защита от кредитори за втори път от 2008 година насам. Сега компанията трябва да бъде преструктурирана, продадена или закърпена. Междувременно в този период превозвачът получи доста сериозни финансови инжекции, част от които срещу акции, разбира се, от втория по големина превозвач в ОАЕ – Etihad. Двете компании дори съгласуваха разписанията и политиката си, за да привличат повече пътници главно по маршрутите на Etihad в далечния изток. До 24 юли тази година, за Alitalia вече са подадени 10 необвързващи /или информативни/ оферти. Нещо, както опипване на почвата.
Междувременно италианското правителство отхвърли слуховете, че се готви да ренационализира авиокомпанията, която беше приватизирана и съживена преди 9 години, след като банкрутира за трети път през 2007. Пак през май, правителството само потвърди, че ще осигури мостов кредит, с който самолетите на Alitalia да продължат да летят в следващите 6 месеца. А това означава, че решението трябва да бъде взето до октомври.
Шефът на Ryaniar Майкъл О’Лиъри твърди, че интересът на ирландците към Alitalia е сериозен, но само ако в компанията започне сериозно преструктуриране, така че да заработи поне на минимална печалба. Той също така настоя да няма никаква намеса от страна на италианското правителство. Суми на офертите не се споменават, но е известно, че Alitalia дължи на кредитори близо 3 милиарда евро и продължава да губи поне по 100 милиона евро месечно. На този фон Ryanair през последните 9 месеца записва печалби от около 120 милиона евро месечно. Всичко това прави офертата на Райънер доста учудваща, още повече че италианската авиокомпания е традиционен оператор и трудно ще се впише в представите за управление на бизнеса, налагани и развивани от иралндския нискоразходен превозвач.
Обяснението може да се крие в няколко важни факта – дори в момента Ryanair е най-големия превозвач на италианския вътрешен пазар с 36 милиона пътници годишно. Компанията вече продава и част от трансатлантическите полети на Air Europa през своя уебсайт, така че не би било трудно това да се случи и с полетите на Alitalia, които също не са малко. И не на последно място – в резултат от яростната конкуренция на италианския вътрешен и международен пазар, Райън много добре познава мрежата на Alitalia – маршрути, слотове, трансфери, летищни хъбове и наземни операции. А това би позволило доста бързо интегриране на мрежите и съвсем нови перспективи пред един от най-гъвкавите превозвачи изобщо в света, който налага темпото на повечето пазари в Европа през последните години.