Airbus е на път да стане първият голям производител на граждански самолети, който ще внедри „черни кутии“ от ново поколение и качествено нова концепция на борда на своите самолети. Съвместно с партньорите си L3 Technologies и Leonardo DRS Technologies Canada, европейският консорциум разработва аварийно записващо устройство, което ще може да се отделя от самолета в случай на аварийна ситуация. Новата система ще полети първоначално на борда на новите А350 от 2019 година.
Изпълнителният вицепрезидент на компания Шарл Шампион представи разработката по време на авиосалона в Париж, като добави, че на по-късен етап е възможно да говорим и за предаване на данни от борда в реално време – нещо, за което все повече авиокомпании и регулатори говорят след изчезването на полет MH370 над Индийския океан. Засега Airbus ще заложи на „твърдото решение“, както се изрази Шампион, което представлява именно този спускаем самописец. Първоначално компанията възнамерява да инсталира нови вид „черни кутии“ на борда на презокеанските си самолети, като А350, А380 и А330, както и на по-малкия А321LR с разширен обхват на действие.
Това олекотено устройство няма да получава и записва информацията директно, а вместо това ще получава готови пакети от данни със записите на глас от кокпита и техническите данни за полета, които ще записва и съхранява на специално разработени и защитени модули с памет. Устройството ще се монтира в основата на вертикалния стабилизатор на А350, в собствен отсек с пружинен механизъм, чрез който лесно да се отделя от самолета. Изпускането на устройството ще се задейства само когато има значителна структурна деформация по тялото на самолета или удар във вода. Airbus разработва ново поколение сензори за деформации, които ще осигуряват необходимия спусъчен сигнал. В случай на изпускане на устройството във въздуха, пружинния механизъм ще насочва кутията към спътната струя на самолета, а повърхността й ще действа като обтекаема структура, която ще я насочи далеч от самолета в полет. Ако самолетът падне във водата, друг комплект хидостатични датчици ще задейства изпускането на дълбочина до 2 метра, а самата кутия е така разработена, че да изплува на повърхността.
Инициативата е стартирала преди 3 години, предизвикана от разследвания на инциденти, при които невъзможността да се открият „черните кутии“ е затруднявала в много голяма степен следователите.
Airbus си поставя за цел да инсталира новото устройство във всички свои самолети, като ще стартира и специална програма за това.