На 1 октомври точно в 15:00 започна отварянето на офертите, получени в резултат от запитването за предложения от страна на България за нов тип боен самолет, което е първоначално изпратено до 7 държави. Получените оферти са само от 3 държави за общо 4 типа самолети. По реда на постъпването им в Министерството на отбраната, това са:
- САЩ/Boeing за нови F/A-18 Super Hornet
- САЩ/Lockheed Martin за нови F-16V Block 70/72
- Швеция/SAAB за нови JAS-39 Gripen C/D
- Италия/Eurofighter за употребявани Eurofighter Typhoon Tranche 1
Дотук добре. Веднага прави впечатление отсъствието на спряганите предварително за ключови кандидати – Израел и Португалия. Логично е обаче, че оферти от тях не са постъпили при положение, че компанията-производител Lockheed Martin участва директно с оферта за най-модерния си F-16, а потенциалните употребявани самолети от същия тип, които двете държави биха предложили, трудно ще отговорят на изискванията на българската страна, главно по отношение на остатъчния ресурс и възможностите за интероперативност с останалите сили на НАТО.
Няма оферта и от Франция, въпреки че президентът Румен Радев летя на двумоторния Рафал, произвеждан от Dassault Aviation, а компанията даде някои индикации в средата на годината, че проучва потенциалните възможности около българското запитване. Така или иначе гордостта на френското военно самолетостроене Рафал, трудно би се вместил в дългосрочната финансова рамка на българския бюджет и участието би било само проформа.
Отсъствието на предложение от страна на Германия бе обяснено с това, че германското предложение би било за употребявали изтребители Юрофайтър, а европейския консорциум е взел решение да бъде представлявал в конкурса от друга страна от обединението – Италия с нейната оферта за употребявани Тайфуни. Параметрите на това предложение едва ли са по-различни от миналогодишните, а те, както знаем, бяха отхвърлени.
Офертата на Boeing за F/A-18E/F Super Hornet изглежда доста несериозно, дори и само като количество документация, на фона на останалите килограми хартия, постъпили от другите кандидати. Ясно е, че Супер Хорнетът е прекалено скъп и е практически невъзможно да покрие финансовите параметри на искането за оферти, но пък самото му предлагане звучи някак си престижно.
Gripen vs. F-16V
Така стигаме до реалния сблъсък в конкурса, който се очертава още по-политически от последния път – Швеция срещу САЩ. Този път и двете страни играят с предложения за нови самолети, последно поколение и най-модернизирани версии съответно на Jas-39 Gripen и F-16 Viper. Производителят на Gripen, SAAB вече загуби един от потенциалните си клиенти в Източна Европа – Словакия, която малко изненадващо избра новопроизведени F-16V, от които ще придобие общо 14 самолета. От цената за Словакия обаче, следва лесната сметка, че 8 нови самолета за България от този тип биха усвоили предвидения бюджет от 1.5 милиарда лева /без ДДС/ докрай. Американската страна не поема и ясни ангажименти по отношение на потенциално индустрално сътрудинчество със страната ни, в резултат от потенциална сделка. Важно е да отбележим, че моделът F-16V все още не е качен на произведствената линия, а преди България на опашката за нови самолети са първо Бахрейн, а след това Словакия. Това би означавало потенциално забавяне на първите доставки докъм 2024 година, предвид текущите производствени цикли.
Обновеното шведско предложение беше детайлизирано на специална пресконференция на 2 октомври в София. Докато техническите параметри на офертата не търпят особени промени в сравнение с тези от миналата година – самолетът и предлагания пакет са същите, Jas-39 Gripen C/D с най-нов пакет интегрирани системи – основната разлика е в това, че този път предложението на междуправителствена основа. Това предполага допълнителни предимства за България, като възможност за включване на Кралските шведски военновъздушни сили за партньор в подготовката и обучението на пилоти и техници, използване на ноу-хау и най-вече разширени възможности за индустриално сътрудничество, включително и във военната сфера с производство или поддръжка на системи и компоненти по програмата Gripen. Шведското правителство вече е инициирало контакт в това отношение с български фирми, сред които са посочени Авионамс, Терем-Летец и други. Шведската оферта е за 8 самолета, първите четири от които могат да бъдат доставени в рамките на 21 месеца от подписване на договор, а до 24-я месец могат да бъдат включени в съюзническите операции по еър-полисинг и охраняване въздушното пространство на България и НАТО. Втората половина е с хоризонт на доставка до 30-я месец. Представителите на Швеция допълниха, че и стойността на офертата е доста под определения от българското правителство таван, като в нея са включени подготовка и обучение на летателен и технически състав, тренажори и разнообразни предложения за доставчици на въоръжение.
Въпреки заявената готовност и на Министерството на отбраната и на правителството за прозрачност при определяне на победителя в конкурса, над процедурата отново се спуска политическа мъгла. Намерението окончателното решение да бъде взето от т.нар. „политико-военен съвет“, назначен директно от министър-председателя, впоследствие изглежда ще бъде отхвърлено, а отговорността прехвърлена към министъра на отбраната. Как ще се тълкуват критериите обаче, засега никой не може да предвиди.
снимки: Авиофорум