Летище Манчестър – първи кандидат за концесията на София

536 прочитания

Най-големият летищен оператор във Великобритания – Manchester Airport Group /MAG/, потвърди намерението си да участва в процедурата за концесиониране на Летище София, оферти по която се приемат до 22 октомври 2018. Началото на поредния опит за концесиониране на летището беше дадено на 5-и юли 2018.

Инвестицията в обновяването на терминалите на летище Манчестър е за няколко милиарда паунда

Инвестицията в обновяването на терминалите на летище Манчестър е за няколко милиарда паунда

MAG e оператор на три от най-големите летища на острова – Манчестър, Лондон – Станстед и Ийст Мидлъндс, които общо обслужват над 60 милиона пътници годишно с полети до 270 дестинации, обслужвани от над 70 авиокомпании. Британската компания ще участва в процедурата в консорциум с дългогодишния си партньор – китайската Beijing Construction Engineering Group /BCEG/, която работи по строителни и инвестиционни проекти в 27 държави на 5 континента с 65-годишен опит.

Футуристичен и стилен дизайн с върхово качество на изпълнението

Футуристичен и стилен дизайн с върхово качество на изпълнението

Кои са MAG

Манчестър Еърпорт Груп е компания с уникална публично-частна структура, която включва както Градския съвет и общината на град Манчестър, така и дългосрочни частни инвеститори. Моделът гарантира, че в основата на растежа на компанията, е способността да балансира търговските приоритети на летищата с ангажимента си да работи в тясно сътрудничество с местните общности. MAG оперира летищата, като самостоятелни единици, отчитайки местните особености и давайки стабилна основа за икономически просперитет, като работи с местни компании-доставчици и стимулира локални бизнес. Представителите на MAG обявиха, че проучват софийското летище повече от 2 години, като са предпочели участието си в концесионната процедура в България пред тази в Белград, която наскоро беше спечелена от друг голям играч в летищния бизнес – Vinci Airports.

През последните години MAG инвестира активно в трите си летища, като най-мащабен е проектът за трансформация на летище Манчестър, който вече е в ход.

На летище Лондон – Станстед, придобито от групата през 2013, което е 4-то по пътникопоток във Великобритания, са инвестирани над 1.5 милиарда паунда, в резултат на което пътниците се увеличават с 40% през 2017 до 26 милиона годишно. От 2013 до днес броят на опериращите авиокомпании от Станстед се увеличава от 8 на 22, а маршрутите са над 40. MAG поддържа активни контакти с авиокомпании от Европа, Близкия Изток и Азия, някои от които се надява да привлече и в София, която според компанията има „идеално геостратегическо разположение“ за връзки между Европа и изтока. Още един любопитен факт е, че всички летища на MAG са „въглеродно неутрални“, а влиянието върху околната среда е ключов фактор при вземането на решения за дългосрочно развитие на летищните комплекси.

Трансформацията на летище Станстед отнема по-малко от 5 години и води над 40% ръст на трафика

Трансформацията на летище Станстед отнема по-малко от 5 години и води над 40% ръст на трафика

Новият Терминал Пристигащи на Лондон - Станстед

Новият Терминал Пристигащи на Лондон – Станстед

Гигантът BCEG

BCEG е китайска държавна компания, един от световните топ 250 строителни конгломерати с над 65 годишен опит по проекти в целия свят. В нея работят над 20 000 души с регионални офиси в Австралия, КАнада, Нова Зеландия, САЩ и Великобритания. Заедно с MAG компанията участва в реализацията на проекта за над 1 милиард паунда – Manchester Airport City, в който е съсобственик и изпълнява строителството и надзора.

В портфолиото от завършени проекти на компанията в авиационния сектор влизат огромния Терминал 3 на пекинското летище, който беше открит за Олимпийските игри през 2008, както и новото мегалетище на китайската столица – Daxing – което е в строеж и се очаква да отвори врати през 2019 година. Проектът е с 9 писти и 1.4 милиона кв.м. площ на терминалите, като във финалната фаза ще обслужва над 130 милиона пътници годишно.

Мегапроектът за новото летище на Пекин изглежда повече от впечатляващо от всеки възможен ъгъл

Мегапроектът за новото летище на Пекин изглежда повече от впечатляващо от всеки възможен ъгъл

Включването на китайския гигант в наддаването за Летище София потвърждава сериозните намерения на британската група към българската столица, в която се предвиждат инвестиции от близо 600 милиона евро за срока на концесията, включително изграждането на нов терминал, разширяване на карго зоната и съоръженията и сериозно увеличаване на трафика и свързаността на най-голямото българско летище.

Има ли други кандидати?

Въпреки че за момента няма официално заявени намерения за участие в конкурса от други кандидати, неофициалните индикации са проявен сериозен интерес от поне 3 големи стратегически инвеститора от авиационния сектор.

Groupe ADP

Новото летище на Загреб се управлява от ADP и въпреки многото критики около изпълнението му, вече бележи ръст на трафика и приходите

Новото летище на Загреб се управлява от ADP и въпреки многото критики около изпълнението му, вече бележи ръст на трафика и приходите

Софийската концесия се проучва сериозно от френския оператор Groupe ADP /Aeroports de Paris/, който към 2017 година управлява 26 летища по целия свят, включително Шарл дьо Гол в Париж, а от скоро и новия терминал на летище Загреб в Хърватия. Интересен факт е, че именно ADP печели инженерния конкурс за строителството на новото пекинско летище Daxing, строителен партньор в което е BCEG. ADP е публична компания с капитализация от над 18 милиарда евро и се търгува на борсата в Париж.

TAV Airports

Новото летище на Истанбул с 5 терминала и 6 писти също има амбицията да се превърне в най-голямото в света

Новото летище на Истанбул с 5 терминала и 6 писти също има амбицията да се превърне в най-голямото в света

Сериозна кандидатура може да се очаква и от турска страна под формата на директна оферта от TAV Airports Group или предложение в партньорство с друга компания. TAV управлява 18 летища на 3 континента, включително старото и новото мегалетище на Истанбул и микролетището на Скопие, Македония. През първата половина на 2018 групата записа най-сериозната си оперативна печалба за 6-месечен период в историята, въпреки че инвестициите в новото истанбулско летище вече надхвърлят първоначално предвидените разходи.

Fraport Group

Фрапорт Туин Стар Еърпорът Мениджмънт е компанията, която над 10 години управлява летищата във Варна и Бургас и в последните 5 години бележи двуцифрени ръстове

Фрапорт Туин Стар Еърпорът Мениджмънт е компанията, която над 10 години управлява летищата във Варна и Бургас и в последните 5 години бележи двуцифрени ръстове

Третият кандидат, който се оглежда сериозно в софийската концесия е немската Fraport, която вече над 10 години управлява успешно и възходящо летищата във Варна и Бургас. През последните години Fraport направи значителни инвестиции в нови придобивки в Латинска Америка и съседна Гърция. Към момента групата управлява над 30 летища на 4 континента. Засега няма официално заявено намерение за включване в концесионното процедура от страна на Fraport Group, нито е ясно дали това се случило самостоятелно или в консорциум, както се осъществява първата й инвестиция в България.

Свързани теми

Предишна публикация
Франция не иска чужденци да контролират ADP
Следваща публикация
Офертите за нов изтребител: Gripen или F-16
536 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

Aegеan готви сделка за 5,5 млрд

Най-голямата авиокомпания в Гърция, Aegеan Airlines, която замени фалиралия национален превозвач Olympic Air планира да поръча…

175 нови 737-MAX за FlyDubai

Boeing и flyDubai сключиха най-голямата сделка за самолети за средни разстояния в историята на близкоизточната…
Меню