Най-големият летищен оператор във Великобритания – Manchester Airport Group /MAG/, потвърди намерението си да участва в процедурата за концесиониране на Летище София, оферти по която се приемат до 22 октомври 2018. Началото на поредния опит за концесиониране на летището беше дадено на 5-и юли 2018.
MAG e оператор на три от най-големите летища на острова – Манчестър, Лондон – Станстед и Ийст Мидлъндс, които общо обслужват над 60 милиона пътници годишно с полети до 270 дестинации, обслужвани от над 70 авиокомпании. Британската компания ще участва в процедурата в консорциум с дългогодишния си партньор – китайската Beijing Construction Engineering Group /BCEG/, която работи по строителни и инвестиционни проекти в 27 държави на 5 континента с 65-годишен опит.
Кои са MAG
Манчестър Еърпорт Груп е компания с уникална публично-частна структура, която включва както Градския съвет и общината на град Манчестър, така и дългосрочни частни инвеститори. Моделът гарантира, че в основата на растежа на компанията, е способността да балансира търговските приоритети на летищата с ангажимента си да работи в тясно сътрудничество с местните общности. MAG оперира летищата, като самостоятелни единици, отчитайки местните особености и давайки стабилна основа за икономически просперитет, като работи с местни компании-доставчици и стимулира локални бизнес. Представителите на MAG обявиха, че проучват софийското летище повече от 2 години, като са предпочели участието си в концесионната процедура в България пред тази в Белград, която наскоро беше спечелена от друг голям играч в летищния бизнес – Vinci Airports.
През последните години MAG инвестира активно в трите си летища, като най-мащабен е проектът за трансформация на летище Манчестър, който вече е в ход.
На летище Лондон – Станстед, придобито от групата през 2013, което е 4-то по пътникопоток във Великобритания, са инвестирани над 1.5 милиарда паунда, в резултат на което пътниците се увеличават с 40% през 2017 до 26 милиона годишно. От 2013 до днес броят на опериращите авиокомпании от Станстед се увеличава от 8 на 22, а маршрутите са над 40. MAG поддържа активни контакти с авиокомпании от Европа, Близкия Изток и Азия, някои от които се надява да привлече и в София, която според компанията има „идеално геостратегическо разположение“ за връзки между Европа и изтока. Още един любопитен факт е, че всички летища на MAG са „въглеродно неутрални“, а влиянието върху околната среда е ключов фактор при вземането на решения за дългосрочно развитие на летищните комплекси.
Гигантът BCEG
BCEG е китайска държавна компания, един от световните топ 250 строителни конгломерати с над 65 годишен опит по проекти в целия свят. В нея работят над 20 000 души с регионални офиси в Австралия, КАнада, Нова Зеландия, САЩ и Великобритания. Заедно с MAG компанията участва в реализацията на проекта за над 1 милиард паунда – Manchester Airport City, в който е съсобственик и изпълнява строителството и надзора.
В портфолиото от завършени проекти на компанията в авиационния сектор влизат огромния Терминал 3 на пекинското летище, който беше открит за Олимпийските игри през 2008, както и новото мегалетище на китайската столица – Daxing – което е в строеж и се очаква да отвори врати през 2019 година. Проектът е с 9 писти и 1.4 милиона кв.м. площ на терминалите, като във финалната фаза ще обслужва над 130 милиона пътници годишно.
Включването на китайския гигант в наддаването за Летище София потвърждава сериозните намерения на британската група към българската столица, в която се предвиждат инвестиции от близо 600 милиона евро за срока на концесията, включително изграждането на нов терминал, разширяване на карго зоната и съоръженията и сериозно увеличаване на трафика и свързаността на най-голямото българско летище.
Има ли други кандидати?
Въпреки че за момента няма официално заявени намерения за участие в конкурса от други кандидати, неофициалните индикации са проявен сериозен интерес от поне 3 големи стратегически инвеститора от авиационния сектор.
Groupe ADP
Софийската концесия се проучва сериозно от френския оператор Groupe ADP /Aeroports de Paris/, който към 2017 година управлява 26 летища по целия свят, включително Шарл дьо Гол в Париж, а от скоро и новия терминал на летище Загреб в Хърватия. Интересен факт е, че именно ADP печели инженерния конкурс за строителството на новото пекинско летище Daxing, строителен партньор в което е BCEG. ADP е публична компания с капитализация от над 18 милиарда евро и се търгува на борсата в Париж.
TAV Airports
Сериозна кандидатура може да се очаква и от турска страна под формата на директна оферта от TAV Airports Group или предложение в партньорство с друга компания. TAV управлява 18 летища на 3 континента, включително старото и новото мегалетище на Истанбул и микролетището на Скопие, Македония. През първата половина на 2018 групата записа най-сериозната си оперативна печалба за 6-месечен период в историята, въпреки че инвестициите в новото истанбулско летище вече надхвърлят първоначално предвидените разходи.
Fraport Group
Третият кандидат, който се оглежда сериозно в софийската концесия е немската Fraport, която вече над 10 години управлява успешно и възходящо летищата във Варна и Бургас. През последните години Fraport направи значителни инвестиции в нови придобивки в Латинска Америка и съседна Гърция. Към момента групата управлява над 30 летища на 4 континента. Засега няма официално заявено намерение за включване в концесионното процедура от страна на Fraport Group, нито е ясно дали това се случило самостоятелно или в консорциум, както се осъществява първата й инвестиция в България.