/обновено 18:06/
Американската Delta Airlines купи 10% дял от френско-холандската група Air France-KLM за 375 милиона евро. С това придобиване Delta ще получи и едно от местата в борда на директорите на авиационния гигант. Още 10% от конгломерата купи и China Eastern Airlines – вторият по-големина превозвач в Китай. В същото време Air France-KLM обяви, че купува 31% дял от Virgin Atlantic за $287 милиона. Независимо от това обаче, сър Ричърд Брансън ще си остане най-големия индивидуален инвеститор в собствената си компания.
В допълнение към това Delta, Air France-KLM и Virgin Atlantic обявиха сключването на дългосрочен джойнт-венчър, който ще бъде скрепен финансово от инвестиция в размер на 31% от капитала на Vrigin от страна на Air France-KLM. Delta и Air France-KLM оперират в дългосрочно джойнт-венчър споразумение още от 2009 година. Покупката на Delta е част от поредицата инвестиции от страна на американския превозвач в различни авиокомпании през последните 5 години. Ето някои от тях:
- 2012: $65 милиона за 4.2% дял в Aeromexico
- юни 2013: $360 милиона за 49% от Virgin Atlantic
- юли 2015: $450 милиона за 3.55% от China Eastern Airlines
- март 2017: $620 милиона за допълнителни 32% от Aeromexico, до общ дял от 49%
Като включим към това и Alitalia, общият джойнт-венчър вече ще предлага над 300 ежедневни нон-стоп полета през Атлантика. С изключение на Virgin Atlantic – Delta, AF-KLM и Alitalia са сред основателите и на втория по влияние и капитализация алианс в света – Sky Team. Въпреки обърканата борсова ситуация можем твърдо да обявим, че сделката между четирите авиокомпании е най-голямото стратегическо разместване на пластовете в индустрията за последните поне 20 години и последиците от това тепърва ще се отразяват върху всички – от конкуренти до пътници.